Niks mis met oude metal

recensie: Hammerfall - Blood Bound (single)

In de jaren 80 was het binnen de Heavy Metal vrij normaal dat iedereen in leren pakje rondliep en cd’s maakte met titels als Kings of Metal, Triumph of Steel (Manowar) en Defenders of Faith (Judas Priest). Allen vrij episch getinte albumtitels waarin ook vaak een zekere krijgslust in doorklonk. Blood Bound is ook zo’n soort titel, echter, het betreft hier een cd-single uitgebracht in 2005 door het Zweedse Hammerfall. Deze single is een voorproefje op het komende album; Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken. Niettemin klinkt in beide titels nog steeds de true heavy metal spirit door.

Metaaaaaal

Wat ook direct duidelijk wordt als de eerste riffs van het nummer Blood Bound inzetten is dat deze Zweden de heavy metal nog steeds hoog in het vaandel hebben staan. Wat volgt is een aaneenschakeling van herkenningspunten die deze stijl maken tot wat het is. Galopperende gitaarlijnen, hoog uithalende zanglijnen en af en toe een samenzang die doet vermoeden dat een stel krijgers met getrokken zwaarden door je speakers heen wandelen terwijl ze woeste strijdkreten over het slachtveld doen schallen.

~

Ondanks dit alles klinkt Hammerfall wel een stukje moderner dan voorheen en hoor je tegen het einde van het nummer een solo voorbij komen die sterk doet denken aan het nummer Dismiss the Cynics van In Flames (Reroute to Remain). De band van Jesper Strömblad, tevens medeoprichter van, jawel, Hammerfall. Edoch, als dit nummer representatief is voor de rest van het aankomend album dan mag gesteld worden dat Hammerfall er weer in geslaagd is een gedegen plaat af te leveren die de fans van heavy metal zeker zal bekoren.

Bonus

Naast de normale versie van Blood Boundstaan er op dit schijfje ook nog een karaoke versie van het nummer en een live uitvoering van The Metal Age. Dit laatste nummer is komt oorspronkelijk van de debuut CD Glory to the Brave (1997). De karaoke versie van Blood Bound is verbonden aan een heuse competitie. Hij/zij die een meet & greet met de band wil winnen voor de op handen zijnde tour in april hoeft slechts zijn/haar versie van Blood Bound in te sturen inclusief eigen vocalen. Een buitenkansje voor dus voor zij die kunnen zingen.