Heerlijke televisie

recensie: Starsky & Hutch: The Complete First Season

In 2004 kwam de speelfilm Starsky & Hutch uit. Deze Hollywood-komedie was een regelrecht succes, ook bij de generatie die de beide detectives nog niet echt kende. Dit was reden voor distributeur Columbia om de televisieserie uit midden jaren zeventig van de plank te trekken en uit te brengen op dvd.

~

Starsky & Hutch betekende zo ongeveer de doorbraak van producent Aaron Spelling, de man achter series als Charmed, Beverly Hills 90210 en Melrose Place. In de serie, die van 1975 tot 1979 werd uitgezonden, zijn de detectives Starsky (Paul Michael Glaser) en Hutchinson (David Soul) in hun rode Ford Torino op zoek naar de misdaad. In tegenstelling tot de film is de serie minder een luchtige komedie maar eerder een snelle actieserie met (zeker voor die tijd) spannende achtervolgingsscènes.

Geforceerd

~

De afleveringen beginnen in de regel gehaast met een aantal dialogen waarin je als kijker bij wordt gepraat. Zo zegt een oude man in een aflevering: “Is dat onze auto die nu gestolen wordt? Die auto waarin we vijfentwintig staven dynamiet hebben verstopt die over drie uur gaan exploderen?” Dat is nogal geforceerd. Als kijker vind ik het niet erg om even vijf minuten te wachten voor ik volledig ben bijgepraat. Het is overigens opvallend bij Starsky & Hutch dat de serie eigenlijk als een mini-speelfilm is opgebouwd. Er wordt niet constant getracht om met allerlei triviale clifhangertjes de kijker door het reclameblok te slepen. Je kunt zonder verstoring een aflevering van begin tot eind kijken. Dit zie je niet vaak meer bij tv-series.

Huggy Bear

Opvallend is dat het totaal niet stoort dat de serie zo oud is. Dit heeft er deels mee te maken dat het beeld prima is opgepoetst, maar ook door de goed opgebouwde verhaallijn verveelt het geen moment. Er wordt bijvoorbeeld ruim de tijd genomen om personages uit te diepen. Zo heb je na een paar afleveringen een duidelijk beeld van zowel Starsky als Hutch, maar ook van bijvoorbeeld Huggy Bear. Deze criminele neger die ook wel eens zaken met de politie doet wordt trouwens door Antonio Fargas veel sterker neergezet dan door Snoop Doggy Dogg in de film. Fargas zet een veel interessanter karakter neer dan de zichzelf spelende Snoop.

Goed beeld

De manier waarop de serie op dvd is gezet verdient alle lof. De twintig uur die elk seizoen duurt is erg goed overgezet, maar ook de extra’s zijn goed in orde. Van beide seizoenen zijn alle tv-commercials er bij gezet, een aantal documentaires en een “making of”. Een audiocommentaar van het tweetal was misschien nog interessanter geweest, zeker dertig jaar na dato. De box van het tweede seizoen is wat karig wat betreft extra’s: je zult het met de tv-spotjes moeten doen.

Ruimte voor karakters

Het heeft me oprecht verbaasd dat ik Starsky & Hutch zo kon waarderen. De film vond ik niet echt speciaal, maar de serie is op velerlei gebied een stuk interessanter. Geen middelmatig komedie met een sukkelige Snoop Doggy Dogg, maar een spannende actieserie waarin karakters ruimte krijgen om beschreven te worden en die nog leuk is om te kijken ook.