Travolta en Thurman opnieuw in dansvloerduet

recensie: Be Cool

.

~

Be Cool opent met John Travolta als Chili Palmer. Hij is de filmwereld beu, wil niet meewerken aan sequels en maakt dat ook keer op keer duidelijk. Hij wil de overstap maken naar de muziek. Hij ontmoet wat mensen uit het verleden, vereffent wat rekeningen en rolt de platenwereld in. Get Lost is de film die in Get Shorty gemaakt moest worden. Be Cool is de sequel van Get Shorty en in Be Cool wordt vooral afgegeven op het maken van deze vervolgfilms. “Een sequel maken is geen uitdaging, is geldklopperij en daagt creatief niet uit,” althans zo denkt Chili Palmer er over. De platenwereld in Be Cool is het label van Edie Athens (Uma Thurman). De echtgenoot van Edie wordt omgebracht, blijkt schulden te hebben gemaakt en promootte artiesten die slecht verkopen. Schuldeisers komen geld collecteren en Chili Palmer helpt Edie, slentert zelfverzekerd langs alle problemen en komt uiteindelijk als winnaar uit de strijd.

Lust

Travolta en Thurman zijn eerder samen te zien geweest in Pulp Fiction. Een van de mooiste scènes uit deze film van Quentin Tarantino was de dansscène, waarin Travolta en Thurman macht, seks, verleiding, lust en geilheid in twee minuten rockmuziek van Chuck Berry stopten. Be Cool is kijken naar een verhaal zonder grote verrassingen, lachen om een serie komische bijrollen en cameo’s en hopen op een dansscène. Be Cool is wachten op en uiteindelijk kijken naar Travolta en Thurman op de dansvloer.

Cash

~

De schulden van Edie worden uiteindelijk betaald en zijn de aanleiding om hilarische ontwikkelingen en cameo’s in beeld te brengen. The Rock is overtuigend als homoseksuele chauffeur met acteerambities. Zijn ambities zijn groter dan zijn kwaliteiten, voor de spiegel verlustigt hij zich aan zijn eigen billen en een opgetrokken wenkbrauw is zijn specialiteit. André Benjamin (Outkast) is overtuigend als stuntelende gangster in de leer. Vince Vaughn en Harvey Keitel zijn platenbonzen, die de straattaal machtig zijn. Danny DeVito is nog steeds acteur Martin Weir, hoofdpersoon in Get Lost. DeVito meet minder dan 1.55 meter, maar hij heeft zijn zinnen gezet op het spelen van de rol van Johnny Cash. Cash was bij leven en welzijn 1.80 meter.

Aerosmith

Uiteindelijk draait het allemaal om de vocale talenten van Linda Moon, een rol van Christina Milian. Ze wordt door Palmer bevrijdt van een wurgend contract met Vaughn, maakt opnames en krijgt een gastoptreden bij Aerosmith. En dan sprankelt Be Cool opnieuw. Travolta en Aerosmith zanger Steven Tyler nemen het tegen elkaar op en deze strijd in ‘cool’ zijn eindigt onbeslist. Tyler gunt het beginnende zangeresje Linda Moon (Milian) het podium, de schijnwerpers en doet dat op charmante wijze.

Commercie

Be Cool is een onderhoudende film met veel leuke momenten. Be Cool is kijken naar een sequel, terwijl er in de film een sequel van een niet bestaande film (Get Lost) niét wordt gemaakt. Regisseur F. Gary Gray ruimt verder veel tijd in voor de muziek. Nummers van Black Eyed Peas en Linda Moon zijn in zijn geheel in de film opgenomen. Dit komt het tempo in de film niet in alle gevallen ten goede. Met ervaren spelers als Travolta, Thurman, Keitel en DeVito is elke muzikale pauze echter moeiteloos overbrugbaar. Be Cool is een film met een voorspelbaar verhaal, goed geacteerde rollen, humor en te veel muziek. Be Cool is een film waar de ervaring en vooral de commercialiteit vanaf druipt. En daar is voor twee uur amusement niets mis mee.