Oerhumor om te lachen

recensie: RRRrrrr!!!

In de prehistorische setting van RRRrrrr!!! is alles fris en vers. Voor mensen was de wereld nieuw: Homo Sapiens Sapiens boekte de eerste technologische vooruitgang (hij ontwikkelde haarverzorgingsproducten); mam- en gansmoeten, zich nog van geen uitsterven bewust, graasden gracieus op de grasvlakten; vrouwen werden nog aan hun haren worden meegesleept naar een donkere grot, om daar op gewelddadige wijze bezeten te worden door bronstige mannetjesdieren. Ach ja, vroeger. Vroeger was alles beter.

~

Deze prehistorische idylle wordt ruw verstoord als plotseling de eerste moord wordt ontdekt. Nog nooit eerder heeft een mens een ander mens van het leven beroofd. De stam der Schone Haren, waarvan alle leden Pierre heten – de Franse term voor stenen tijdperk is namelijk âge du pierres – heeft er letterlijk geen woorden voor. Twee boezemvrienden, Pierre en Pierre (die verdacht veel lijken op die andere idolen uit de oertijd: Starksy & Hutch) moeten in opdracht van de stamleider trachten op te lossen, wie de onschuldige slachtoffers om het leven heeft gebracht. Aldus begint het eerste gerechtelijk onderzoek, de eerste spectaculaire achtervolging in de geschiedenis voltrekt zich, enzovoort, enzovoort. Het is in dit oertijds Arcadië dat, volgens regisseur Alain Chabat, de klassieke politie-manoeuvres hun wortels vinden.

Flintstones

~

Humor in de prehistorie roept direct associaties op met die andere held van het stenen tijdperk: Fred Flintstone. RRRrrrr!!! is echter veel minder dan The Flintstones een afspiegeling van de moderne tijd, zoals The Flinstones dat was ten tijde van de welvaartexplosie in de Verenigde Staten, vlak na de oorlog. Daar komt bij dat de humor werkelijk totaal krankjorum is. Volgens Chabat (onder meer bekend van Asterix & Obelix: Mission) is iets humor als hij erom moet lachen. Nu lezer, als RRRrrrr!!! humoristisch bedoelt is, vindt Chabat snel iets grappig; al moet ter verdediging van de regisseur worden opgemerkt dat niet alleen Chabat verantwoordelijk was voor het script. Hij werkte samen met de zogeheten ‘Robins des Bois’, die ook meehielpen aan het script van Asterix & Obelix: Mission Cleopatra. ‘Les Robins des Bois’ zijn een stel Franse komedianten. Ze hadden eerder al eigen televisieprogramma’s, onder andere op Canal+ en nu hebben ze met RRRrrrr!!! hun eerste avondvullende film gemaakt.

Knuppels

Zoals gezegd: de wereld is nog fris en vers en onbedorven, en het is de eerste mensen nog niet helemaal duidelijk, hoe ze het leven het meest efficiënt het hoofd kunnen bieden, hetgeen aanleiding is tot heel erg veel flauwe, melige en gezochte grappen. Stellen dat ‘Les Robins des Bois’ een apart gevoel voor humor hebben, verwoordt bij lange na niet wat hier aan de hand is. Het vreemde is, dat de film ondanks (of juist door) de stortvloed aan flauwe grollen en geschifte ongein toch vermakelijk blijft. Knuppels zijn altijd aanleiding tot gemep en alle dieren die in de film voorkomen, dragen slagtanden. Dat klinkt erg flauw, en dat is het ook, en wat dat betreft zal de kijker de humor misschien even moeten leren waarderen, want ‘Les Robins’ lijken niet bepaald gehinderd te worden door restricties wat betreft de zoutloosheid van een grap.

Man Ray

Dat sommige geestigheden al te zeer worden uitgemolken, wordt gecompenseerd door de mooie opbouw: de film wordt allengs meer en meer absurdistisch van toon, tot aan hilarische voorspellende dromen, adoptieschandalen en bestialiteit aan toe. Al verzandt RRRrrrr!!! nooit in de ranzigheid die wel toonaangevend lijkt in andere ‘eigentijdse’ komedies, die het juist vooral van hun smerigheid moeten hebben. Aan een andere eis van de moderne tijd voldoet RRRrrrr!!! echter wel: de lekker commerciële soundtrack staat vol met mensen die in Frankrijk wereldberoemd zijn (de speciale editie wordt uitgevoerd in een Man Ray-achtig bontjasje).

Tour de France

RRRrrrr!!! wordt in de bioscopen gebracht in verband met de Tour de France, een initiatief van distributeur A-Film. In die Tour (van juni tot augustus) zitten in totaal negen films, die allemaal een aardig succes behaalden in Frankrijk, en nu dus geëxporteerd kunnen worden om te zien of ze aanslaan in het buitenland. In dat verband valt nog het volgende op te merken: RRRrrrr!!! lijkt, samen met La Beuze (een film van François Desagnat en Thomas Sorriaux, die ook uitgebracht zal worden in verband met de Tour de France en op 8WEEKLY zal worden gerecenseerd) de enige echte komedie in de toer te zijn. Zowel RRRrrrr!!! als La Beuze zijn van goede kwaliteit (al is La Beuze misschien wat toegankelijker), hetgeen ons gunstig stemt over de smaak van de contemporaine Franse bioscoopbezoeker, wat betreft komedies in het bijzonder en de Franse film in het algemeen. Houdt dus uw bioscoop of filmhuis in de gaten, want wat humor betreft valt er niks aan te merken op deze krachttoer van A-Film.