Het sombere bestaan van een knuffeldier

recensie: Tim Davys (vert. Erica Weeda) - Amberville

Als je knuffeldier je lief is, is het beter dat je Amberville van Tim Davys maar even niet leest. Het zal je knuffeldierenwereldbeeld namelijk drastisch veranderen.

In Amberville worden we met de donkere wereld van knuffeldieren geconfronteerd. Ze wonen in de stad Mollisan Town en leven daar hun knuffeldierenleven. De stad bestaat uit vier wijken, waarvan Amberville er een is. Hier woont Eric Beer met zijn vriendin Emma Konijn. Eric heeft een duister verleden dat hij achter zich heeft gelaten, maar waar hij op een dag weer mee geconfronteerd wordt.

Een duif als gangsterbaas noir

Erics voormalige baas Nicholas Duif komt hem opzoeken. Deze vogel is een van de gevaarlijkste bewoners van de stad en hij heeft een dringend verzoek (of eigenlijk een dreigende eis) aan Eric Beer. Nicholas denkt dat hij op de beruchte Dodenlijst staat. Hij wil dat Eric die lijst opspoort en hem van die lijst laat schrappen. Dat is het begin van een donkere en gewelddadige speurtocht door alle lagen van de knuffeldierenmaatschappij.

Amberville is een thriller noir, hoe vreemd dat ook moge klinken als je het over knuffeldieren hebt. En eerlijk gezegd is het in het begin ook wel even wennen om lieflijke knuffels te zien bewegen in een donkere wereld van geweld en drugs. Maar na de eerste gewenning werkt de combinatie prima. Juist de tegenstelling tussen schattige knuffels en de donkere dreiging van dodenlijsten, gokpaleizen en homofiele sm-gazelles maakt Amberville interessant.

Verwarring over leven en dood

Maar niet alleen deze tegenstelling zorgt voor een verrassend verhaal. In Amberville is bijna niets wat het lijkt. Het verhaal van Eric Beer wordt regelmatig afgewisseld met hoofdstukken die vanuit een ander perspectief geschreven zijn. En die verschillende visies vullen elkaar zelden perfect aan; ze spreken elkaar juist vaak tegen. Hierdoor blijf je lange tijd in verwarring over wat nu de ‘waarheid’ is. Pas op het laatste moment vallen alle puzzelstukjes op hun plek.

Ook de keuze voor knuffeldieren zorgt voor een extra dimensie aan het boek. Knuffeldieren hebben in principe een eeuwig leven. Door de introductie van de Dodenlijst kan de schrijver zich op originele wijze richten op vraagstukken over leven en dood, religie en maatschappelijke drijfveren. In de zinloze wereld van het knuffeldier krijg de vraag naar de zin van het leven pas echt zin.

Donkere wereld van een onbekende

Ondanks de vreemde setting is Amberville een echte thriller noir geworden. Met een verguisde speurder, donkere gangsters en gevaarlijke machtsspelletjes. Zet een sleazy jazzmuziekje op tijdens het lezen en wandel met Tim Davys door de vervallen straatjes van de wijk Yok. Zelfs Davys zelf draagt bij aan de mysterieuze sfeer. Tim Davys is een pseudoniem voor een Zweedse man of vrouw die een hoge publieke functie schijnt te vervullen. Veel meer is er over deze auteur niet bekend.

En zo fascineert dit boek in alle facetten. Het verhaal, de geschapen wereld en de schepper ervan zelf vormen één grote fantastische wereld die je voortdurend op het verkeerde been zet. En terwijl je probeert orde aan te brengen in de verwarrende chaos van Amberville neemt Eric Beer een dramatisch besluit met betrekking tot zijn femme fatale…

Bekijk een trailer van het boek op YouTube:

8WEEKLY MediaPlayer