Schilderen in Florence
Italië tegen het eind van de 15de eeuw. De tijd van De Medici en Girolamo Savonarola. Roerige, ongewisse tijden voor de stad Florence. Maar ook voor Allessandra, een zelfbewuste jonge vrouw, die meer ziet in een leven met boeken en kunst, dan met een man en kinderen.
~
Sarah Dunant waagt zich na enkele thrillers op het pad van de historische roman. Ze vertelt het levensverhaal van zuster Lucretia, die aan het begin van het verhaal ogenschijnlijk aan een tumor overlijdt. Aan de hand van het dagboek van zuster Lucretia ontrafelt zich de geschiedenis van Allessandra Cecchi, zoals de zuster buiten het klooster door het leven ging.
Florence
Het levensverhaal speelt zich af tegen de achtergrond van het laat 15de eeuwse Florence, alwaar achtereenvolgens Lorenzo de Medici, Pierro de Medici en Girolamo Savonarola de scepter over de stad zwaaien. Een bewogen tijd, waarin het niet eenvoudig is voor Allessandra, de dochter van een succesvol handelsman, om zich als zelfstandige vrouw staande te houden. Zeker niet omdat ze de ambitie heeft om de schilderkunst machtig te worden. Deze toen per definitie mannelijke kunstuiting staat daarnaast ook nog eens onder druk door de puriteinse opvattingen van de heerser over de stad: Savonarola.
De strijd om geestesvrijheid van Allessandra wordt door Sarah Dunant op een meeslepende en intrigerende manier verteld. Haar worsteling met de heersende opvattingen en regels neemt de lezer mee door een tijd waarin andersdenkenden werden achtervolgd en gemarteld.
Tijdsbeeld
~
Tien met een griffel
De eerste poging van Sarah Dunant om een historische roman neer te zetten mag beschouwd worden als een schot in de roos. Een boeiend verhaal in een mooi gestileerde omgeving en een sublieme sfeerzetting. De treffende manier waarop de schrijfster het geheel op papier gezet heeft kan moeiteloos vergeleken worden met de in het boek zo prachtig beschreven schilderwerken.
De geboorte van Venus is een lust voor het oog.