Theater
special: Een interview met de twee breinen achter dit dansspektakel

Lekker swingen op de muziek van Strawinski

Met Strawinski swingt heeft het gezelschap Introdans alweer een nieuwe dansvoorstelling op zijn naam staan. In deze unieke dansvoorstelling worden twee niet meer vertoonde werken uit de jaren tachtig gecombineerd met het werk van een jonge modeontwerper. Het brein achter Strawinski swingt is artistiek directeur Roel Voorintholt. Even geleden ontving hij de Prijs van Kritiek uit handen van de Kring van Nederlandse Theatercritici voor zijn ‘juweeltjes’ van shows. Eerder won onder andere Theo Maassen deze hoge onderscheiding.

~

‘Gewoon lekker swingen op klassieke muziek van Strawinski’ dat was de gedachte van artistiek directeur Roel Voorintholt toen hij begon na te denken over zijn nieuwste dansvoorstelling. ‘En dat is ook niet zo moeilijk. De muziek van Strawinski nodigt je als het ware uit om te dansen. Het is echt gemaakt voor klassiek ballet. Dat merk je aan het ritme, de afwisseling en het tempo’ aldus Voorintholt. In Strawinki swingt wilde de artistiek directeur klassieke muziek matchen met uitdagende kleding en moderne danspasjes. ‘Ik wilde iets dat al bestond opnieuw uitbeelden, maar dan in een vernieuwd jasje. Omdat wij met een moderne dansgroep werken, mixen we de oude stijl wel met moderne invloeden. Dit hebben we bij deze voorstelling proberen te bereiken door aan moderne modeontwerpers te vragen de kleding te ontwerpen. Zo geven we er een moderne twist aan. Daarnaast is er een compleet nieuwe voorstelling in elkaar gezet.’

De show is opgedeeld in drie afzonderlijke dansvoorstellingen. Twee werken daarvan zijn afkomstig uit de jaren tachtig. In Symphony in Three Movements danst het hele gezelschap afwisselend, in snelle, heldere bewegingen. Zo omschrijft de Leidsche Schouwburg op haar website dit eerste deel. De tweede voorstelling, die in 1985 bedacht is door Hans Manen voor het Nederlands Dans Theater, is genaamd Balletscenes. ‘Ik vind het erg leuk om balletten uit de geschiedenis terug te halen. Voor deze voorstelling heb ik twee stukken uit begin jaren ’80 gebruikt, deze opvoeringen zijn tegenwoordig niet meer te zien’ vertelt de choreograaf enthousiast.

~

Maar de voorstelling is boven alles een feel good show en daar hebben de makers ook alles aan willen doen. ‘Introdans is niet echt bezig met verhaallijnen in een dans. Wij streven er vooral naar om mensen blij te laten worden van dans, er hoeft geen specifieke vorm aan te zitten. In de laatste voorstelling bijvoorbeeld, staat het hele podium vol met dansers die zich door de pompeuze muziek van Strawinski laten begeleiden. Dat is heel leuk geworden.’

De ontwerper

Ook de kleding van de dansers heeft bijgedragen tot het geheel. Voor het ontwerpen van de balletpakjes heeft Roel bewust voor Sebastiaan Kramer gekozen. Na het zien van zijn collectie werd het de artistiek directeur duidelijk dat Sebastiaan de aangewezen persoon was om pikante ontwerpen te maken die de voorstelling alles behalve klassiek zouden doen aanvoelen. ‘In mijn werk probeer ik de grenzen op te zoeken. Ik ontwerp bijvoorbeeld alleen mannenkleding, maar probeer dit wel zo creatief mogelijk aan te pakken. Ik voeg graag kant en ruches toe aan mijn kleding. Daarbij zit ik constant in dubio hoe ver ik kan gaan om het vernieuwend te maken maar toch draagbaar te houden voor mannen.’

~

Bij het ontwerpen van de kleding voor de voorstelling Strawinski swingt werd de modeontwerper nagenoeg geheel vrijgelaten. ‘De enige eis die aan de kleding werd gesteld, was dat het sexy moest zijn’, vertelt Kramer. Vervolgens is de jonge ontwerper klassieke Strawinskivoorstellingen gaan bekijken. ‘Dat moest ik eigenlijk ook al vrij snel weer vergeten, want het moest juist iets worden dat totaal niet klassiek was. Ik was heel vrij om mijn eigen ding te doen.’ Deze onbelemmerde werkwijze resulteerde in door Sebastiaan ontworpen badmutsen, bodystockings en halve bolero’s en vooral heel veel bloot. ‘Daar moesten de dansers in eerste instantie wel aan wennen. Ze moesten in het begin alleen in een soort onderbroekje het podium op. Dat naakte gevoel was voor de meest dansers wel even onwennig. Voor de rest vonden ze de kleding prima’ aldus de ontwerper. Het pascomfort en de bewegelijkheid van de kleding was voor de dansers wel van belang. Bij zijn eigen lijn Sebastic maakt de modeontwerper al veel gebruik van trico’s. ‘Bij dit project moest ik me natuurlijk nog veel meer verdiepen in het comfort van de kleding. Nu moest ik goed bedenken op welke plekken de kleding extra rekbaar moest zijn. De dansers mogen tijdens grote sprongen niet belemmerd worden door hun kleding.’

Al met al was het voor Sebastiaan een geheel nieuwe ervaring. ‘Ik vond het erg leuk en verrassend. Wanneer ik zelf een presentatie doe ben ik er van begin tot eind bij. Bij Strawinski swingt was dat heel anders. Ik was er niet bij, alleen mijn outfits werden gebruikt. Af en toe hoorde ik wel het een en ander, maar het eindresultaat zag ik pas op de generale repetitie. Toen ik mijn kostuums in combinatie met het echte licht en de choreografie zag, was ik blij met het resultaat. Het zag er heel vrolijk en kleurrijk uit. De dansers werden haast onwerkelijke wezens, precies zoals het de bedoeling was.’

Ook de artistiek directeur is tevreden over het resultaat. ‘De voorstelling is geworden wat ik ervan hoopte. Omdat de muziek van Strawinski speciaal gemaakt is voor dans, kon het ook bijna niet misgaan. Normaal wisselen we op zo’n avond verschillende dansstijlen af, dan laten we bijvoorbeeld een modern balletstuk zien gevolgd door een klassieke voorstelling. Tijdens Strawinski swingt was alleen de muziek van Strawinski te horen. Dat was vrij experimenteel maar wel heel aangenaam. Gelukkig hebben we er heel leuke reacties op gekregen!’