
De catharsis blijft uit
In de serie Blind date gaat iedere maand een voorstelling van beginnende, nog onbekende theatermakers, geselecteerd door het Theater Instituut Nederland, op tournee door Nederland. Theatermakers krijgen zo de kans om een groter publiek kennis te laten maken met hun werk. Wie of wat precies speelt, wordt pas kort vantevoren bekend gemaakt om de verrassing niet te vroeg te verklappen. De achtste en laatste voorstelling in deze verrassingsserie is After the end van Domien van der Meiren. 8WEEKLY sprak met de regisseur over de voorstelling.
~
Domien van der Meiren (34) maakte met After the end zijn eerste productie bij het Huis van Bourgondië. Hij studeerde in 1999 af aan de Toneelacademie van Maastricht, en had daarvoor al een studie Geschiedenis afgerond in Gent. Na zijn theateropleiding kwam hij bij de Vlaams-Nederlandse theatergroep De Queeste terecht, die opvallend genoeg dit jaar ook met een stuk van Dennis Kelly op de planken staat (Osama the Hero). Naast samenwerkingen met Malpertuis en ’t Arsenaal was hij een paar jaar verantwoordelijk voor de zaalprogrammering van Arca, het thuispodium van NTGent, waar hij ook als maker actief is.
Tot op de millimeter
~
Het werkproces bestond er in eerste instantie vooral uit aan tafel te zitten en de tekst tot op de millimeter uit te pluizen. “Het stuk is uit het Engels vertaald door Carel Alphenaar, en hij is er fantastisch in geslaagd om de melodie en het ritme van de tekst naar het Nederlands om te zetten. We zijn in het repetitieproces vooral flink op zoek geweest om de juiste spanning in de tekst te leggen. Ook moesten we bepaalde details goed kunnen invullen: we hebben er zelfs een Dungeons & Dragons-expert bijgehaald, omdat Mark (het personage) helemaal in dat rollenspel opgaat.”
Naarmate het stuk vordert verliest Mark de realiteit steeds meer uit het oog, zodat Louise en het publiek zelfs aan de door hem beschreven apocalyps gaan twijfelen. Is het stuk daarmee een metafoor voor de werkwijze van hedendaagse politici en media die ook proberen hun toehoorders met angst gegijzeld te houden? “Ik zou niet zozeer meteen met de vinger naar media en politici willen wijzen. De angst in de samenleving ontstaat eerder collectief, en het stuk gaat voor mij juist over de werking van die angst in intermenselijke relaties, echt op het niveau van de personages. Volgens mij is dit soort mechanismen ook van alle tijden; ik vind het beeld van die atoombunker ook erg mooi – het feit dat zo’n gebouw echt een symbool is van de Koude Oorlog geeft al aan dat de paranoia tegenover andere culturen echt niet iets van de laatste paar jaar is.”
De dolende mens
~
After the end ging op 22 maart 2007 in première op Festival Cement in Maastricht. De voorstelling is nu voor het eerst weer te zien op 5 mei in Theater Bellevue in Amsterdam, en gaat daarna op tournee door heel Nederland. Kijk hier voor de speellijst.
8WEEKLY zag eerder in de serie Blind date:
Sarah Ringoet – Simon Says
De zus van Roos – Secretaresse
Daniëlle van de Ven en Joëlke Sanderse – Wraakoefening
BARR theatergroep – Het innerlijkste hart
Keren Levi – The Prize Piece
Bart Rijnink en Marle Brouwer – Fantasten
Koning Carlos – Roert!