Theater / Achtergrond
special: Fabian Pikula, programmeur van het Café Theater Festival

Een springplank voor nieuw theatertalent

Dit weekend vindt in Utrecht de elfde editie van het Café Theater Festival plaats. Door heel de binnenstad vormen cafés het decor voor voorstellingen die uiteenlopen van opera tot filosofische slapstick. Onze eindredacteur sprak met programmeur Fabian Pikula.

Wat houdt het Café Theater Festival in?
Van 7 tot en met 9 maart zijn er in 26 cafés in Utrecht gratis theatervoorstellingen geprogrammeerd van jonge theatergezelschappen uit het hele land. Hierdoor proberen wij enerzijds een nieuw publiek aan te boren voor het theater en anderzijds een springplank te bieden aan nieuwe, veelbelovende theatermakers.

Waaraan voldoet een ideale CTF-voorstelling?
Het grootste unicum aan de voorstellingen op het CTF is dat zij in een café worden gespeeld. Daarom zijn belangrijke eisen dat het idee te verwezenlijken is in een vaak beperkte ruimte, maar ook dat de locatie functioneel en interessant wordt gebruikt. Naast de festivalgangers zijn er doorgaans ook veel stamgasten van het café, dus moet de voorstelling toegankelijk zijn en de aandacht vast weten te houden. De theaterstukken duren tussen de 20 en 25 minuten.

26 podia is vrij veel, hoe weet het publiek waar het heen moet?
Natuurlijk is iedereen vrij om te gaan waar hij wil, maar de organisatie heeft zes routes uitgestippeld. De voorstellingen op deze routes hebben een gelijke thematiek en sfeer en liggen op loopafstand van elkaar. Zo is er de route ‘Bewust Onbekwaam’, waarin alle vier voorstellingen het thema communicatie en miscommunicatie delen, draait de route ‘Liefde, een Gevaarlijk Spel’ om de kunst en het kwaad van de verleiding en spelen alle voorstellingen van de route ‘Kom Jij Hier Vaker?’ nadrukkelijk met het gegeven dat deze zich in een café afspelen.

Hoe lukt het jullie om een evenement van deze omvang gratis toegankelijk te houden?
Op enkele functies na werkt de voltallige organisatie op vrijwillige basis. De cafés en theatergezelschappen werken ook graag mee, want een voorstelling op het CTF betekent al snel een volle kroeg en een volle zaal en dus wederzijdse publiciteit. Als je het festival een warm hart toe wil dragen kun je bij een groot deel van de cafés een De Koninck bestellen, het festivalbier waarvan een deel van de opbrengst naar het CTF gaat.

Een van jullie doelstellingen is het promoten van nieuw talent. Kun je vertellen hoe het CTF bij kan dragen aan het succes van een theatergroep?
Het beste voorbeeld is Club GEWALT, dat vorig jaar de gedeelde juryprijs in ontvangst nam voor hun voorstelling Carnavalskinderen. Hierna kregen zij landelijk veel speelplekken aangeboden en dit jaar is de voorstelling op vrijdag 7 maart om 18.00 uur de opener van het CTF in Grand Café Lebowski. Op het festival zijn tevens meerdere talentenscouts aanwezig en we houden dit jaar een speciale bijeenkomst voor professionale theatermakers en programmeurs van nationale festivals en theaters. De winnaar van de juryprijs wint tevens optredens op onder andere het Fringe Festival en het Compagnietheater in Amsterdam en het Boulevard Festival in Den Bosch.

Waarin verschilt de editie van dit jaar van afgelopen edities?
Dit jaar hebben we een recordaantal van 110 aanmeldingen van theatermakers binnengekregen, waarvan we er slechts 26 op het festival kunnen programmeren. Door dit grote aanbod en de strenge selectie ligt het niveau erg hoog en bestaan alle theatergroepen uit (bijna) afgestudeerde theatermakers. Verder hebben we geprobeerd door heel de stad zichtbaar te zijn door middel van blauwe lopers en onze eigen blauwe mannetjes. Ook doen er dit jaar weer nieuwe cafés mee waar we heel blij mee zijn, zoals schouwburgcafé Zindering en Le Journal op de Neude.

De slogan van dit jaar is ‘Het CTF brengt je naar een hoogtepunt’. Kun je tot slot enkele persoonlijke hoogtepunten uit de programmering noemen?
Een persoonlijke favoriet is het gezelschap Faas met Haaren, dat de voorstelling Doo-Wop Doo-Wop speelt in Café Willem Slok. Twee zussen wachten tijdens de dreigende jaren dertig op hun derde zuster. Wat ik knap vind aan deze voorstelling is dat ze de tragiek niet schuwen en binnen het korte tijdsbestek van een klein half uur weten te ontroeren.

Ik heb de repetities helaas nog niet gezien, maar ik hoor heel goede dingen over de voorstelling De Wildernis van Stijn & Wolter in Oskar, het café van filmhuis ’t Hoogt. Stijn & Wolter zijn twee zeer ambitieuze mannen die een muziektheatervoorstelling hebben gemaakt waarin ze het uitgaansleven analyseren als een jungle.

In De Morgenster spelen De Mannen van Hans de tragikomische voorstelling Fiasco. De Mannen zijn veruit de leukste clowns ooit en weten feilloos hoe ze het publiek moeten bespelen. De voorstelling draait om een café dat de deuren moet sluiten, aan de clowns de taak om hun stamkroeg van de ondergang te redden.

Het Café Theater Festival vindt plaats van 7 tot en met 9 maart in de binnenstad van Utrecht. Meer informatie op www.cafetheaterfestival.nl