De Achterkant van het Voorhout
De Koninklijke Schouwburg in Den Haag bestaat 200 jaar en dat wordt de komende tijd gevierd. Op zondag 28 maart start de viering met De Dag van de Schouwburg en dat is ook meteen de aftrap voor het festival De Achterkant van het Voorhout. Wel is besloten om het programma van De Dag van de Schouwburg aan te passen in verband met de rouwperiode voor prinses Juliana. Het openbare gedeelte van de viering komt te vervallen. De presentatie van het jubileumboek gaat onder meer nog wel door. De dag wordt afgesloten met een symbolische overdracht van het podium aan het huisgezelschap van de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel. Daarmee gaat het festival De Achterkant van het Voorhout van start.
Druk
Het Nationale Toneel speelt in drie feestmaanden (april, mei en juni) tien producties, in totaal 95 voorstellingen in drie zalen. Een aantal voorstellingen wordt al opgevoerd, zoals Poker, Blauw/Oranje, Mahler, Ludmilla en Vrouwen van Picasso. De voorstelling Bash wordt wegens succes weer uit de kast gehaald. Oersonate en Demonen gaan tijdens het festival in première. En speciaal voor het jubileum zijn er twee exclusieve voorstellingen geproduceerd: Naspel en Wachten op Godot.
Mini & Maxi
De klassieker Wachten op Godot van Samuel Beckett wordt gespeeld met Karel de Rooij en Peter de Jong (Mini & Maxi) in de hoofdrollen. De regie is van Jos Thie, die bekend is door zijn spraakmakende voorstellingen bij het Toneelgezelschap Tryater. Wachten op Godot wordt algemeen beschouwd als het eerste en misschien wel beste absurdistische toneelstuk. Becketts meesterwerk betekende vernieuwing in het naoorlogse drama en theater, waarin de kaalslag van de Tweede Wereldoorlog een plaats kreeg op de bühne. Met de Nederlandse grootmeesters van de mime en muziek in de rollen van Vladimir en Estragon, zal het zeker een bijzondere voorstelling worden.Tsjechov aan de koffie
In Naspel van Brian Friel komen drie Haagse theatergrootheden samen: Will van Kralingen en Eric Schneider in regie van Erik Vos. Naspel is een poëtische hommage aan Tsjechov, die honderd jaar geleden overleed. Voor deze voorstelling maakte Frans Weisz een filmisch sfeerbeeld. Het verhaal gaat als volgt: Sonja uit Oom Wanja en Andrej uit De Drie Zusters ontmoeten elkaar in 1922 in een Moskous koffiehuis. Twintig jaar na hun optredens in deze klassiekers van de toneelliteratuur brengen ze samen een avond door. Het leven is niet vriendelijk voor ze geweest. In hun werk en in de liefde hebben ze keer op keer verliezen moeten incasseren. Ook de communistische revolutie van 1917 heeft ze niet onberoerd gelaten. Maar hun ziel lijkt niet aangetast. Deze avond openen deze vreemden zich voor elkaar.Links
Wil je het programma van het festival nalezen? Kijk dan op de website van de Koninklijke Schouwburg en voor meer informatie over de voorstellingen van het Nationale Toneel op hun site.