Muziek / Reportage
special: seizoen 2018 – 2019 van De Nationale Opera
De Nationale Opera

Traditie opent deur naar de toekomst

Het centrale thema van De Nationale Opera (DNO) in het seizoen 2018 -2019 is ‘identiteit en confrontatie’. Pierre Audi, die per 1 september dit jaar directeur zal worden van het Festival d’Aix-en-Provence, spreekt over het klassieke repertoire in vernieuwende ensceneringen, maar ook over een bewuste keuze voor meer werken uit de twintigste eeuw. In totaal twaalf nieuwe producties staan ons te wachten, waaronder vier in het Opera Forward Festival.

Focus op jong

Het volgende seizoen begint met Die Zauberflöte van W. A. Mozart met avant-première voor jongeren tot en met 35 jaar in het kader van het project ‘My Muse & Me’: voor slechts €20 per jaar kan iedereen tussen 16 en 35 jaar niet alleen met een flinke korting (tot 75%!) naar de opera- en balletvoorstellingen komen maar ook nog deelnemen aan activiteiten rondom voorstellingen, kennismaken met kunstvormen en de solisten ontmoeten. Els van der Plas, algemeen directeur, vertelt tijdens de persconferentie op 19 februari in het gebouw van DNO dat er op dit moment al 600 jongeren gebruik van maken.

Maar de focus op jong publiek gaat nog veel verder. DNO is trots dat meer dan 400 scholieren jaarlijks de kans krijgen om kennis te maken met de opera. Buiten dit zijn er speciale familiematinees te bezoeken, workshops ‘Opera of Dans’ voor kinderen van 6 t/m 12 jaar en de theatrale rondleidingen ‘Kijkje Achter De Schermen’, die zelfs al voor peuters van vier jaar de opera tot een spannende ontdekkingsreis maken. En niet te vergeten het Opera Forwards Festival dat al drie seizoenen lang de jonge generatie kunstenaars omarmt. Het thema wordt net zoals dit jaar ‘Noodlot en Besef’ dat in het komend seizoen in veel festivalonderdelen terugkeert als rode draad.

Een geheel nieuwe onderneming is De Nationale Opera Studio, een idee van Pierre Audi, die 1 september 2018 de deuren openzet voor studenten van Nederlandse conservatoria. Zes jonge getalenteerde zangers en één repetitor worden gedurende twee jaar intens gecoacht op het vlak van interpretatie, taal, auditietechnieken en acteren naast de muzikale stijl. Ook kunnen de zorgvuldig geselecteerde talenten meteen podiumervaring opdoen in de Opera Studio, die in samenwerking met de grote zangers de al geprogrammeerde operaproducties zal begeleiden.

Visie

Maar dat het met De Nationale Opera goed gaat ligt vooral aan de visie achter de programmering. Pierre Audi ziet in deze kunstvorm “een boodschap van tijdloze hoop, van geloof in de kracht van de menselijke geest, van behoefte aan compassie, diversiteit en tolerantie.” In zijn ogen is opera een zoektocht naar de zin van het leven. In die geest draagt hij aan het eind van dit seizoen het stokje over aan zijn opvolgster Sophie de Lint, die nu al bij de programmering betrokken is. Om een glimp van haar carrière te geven: mede onder haar leiding werd Operahaus Zürich, waar ze in 2012 benoemd werd als artistiek directeur, uitgeroepen tot Opera Company of the year 2014 (International Opera Awards). Audi en De Lint delen dezelfde visie op wat opera vandaag is. Bijna alle werken in het seizoen 2018-2019 vernieuwen de kijk op schoonheid en tragedie en verfrissen de blik op klassiekers.

De opera, als kunst van de toekomst, schuift dichterbij het leven maar blijft wel een droom: de werkelijkheid vermengt zich met het universum van een individu van nu en confronteert ons met maatschappelijke thema’s. Zo krijgt Lotte de Beer, regisseur, opnieuw de kans haar eigen wereld in Rossini’s Il Barbiere di Seviglia neer te zetten en waagt Floris Visser zich aan een hedendaagse enscenering van Vivaldi’s Juditha Triumphans.

Highlights

In de tweede helft van het seizoen 2018-2019 zijn er meer nieuwe producties waar traditie slechts een deur naar de toekomst opent. Zo is het beroemde gelijknamige toneelstuk van Samuel Beckett een uitgangspunt voor György Kurtág, die in de hedendaagse opera Fin de Partie de muzikale kant centraal zet. De combinatie met de regie van Pierre Audi wekt nieuwsgierigheid. Naast John Adams Girls of the Golden West, die in het DNO haar Europese première zal beleven, is er ook een wereldpremière van Micha Hamel: Caruso a Cuba.

Ook hij liet zich inspireren door een boek, van de Cubaanse schrijfster Mayra Montero. Hamel vermengt het feitelijke optreden van Caruso in Havana met een dromerige fantasie, die belandt tussen leven en dood. En last but not least mogen we ons verheugen op Porgy en Bess van George Gershwin, dat eindelijk op het Amsterdamse podium uitgevoerd wordt. Met de Arfo-Amerikaanse cast, de Russisch-Joodse muziek plus de politieke lading die het werk nog steeds actueel maakt is dit zeker een van de topproducties van het nieuwe seizoen. Maar er zijn zeer zeker meer highlights, neem er even de tijd voor en bekijk het volledige overzicht van De Nationale Opera of kijk voor meer informatie en verleiding op www.dno.nl