Waardig en zorgvuldig
Eva Cassidy is na haar veel te vroege overlijden bekender geworden dan tijdens haar leven. Margriet Sjoerdsma kruipt in haar huid en brengt een zorgvuldig en waardig eerbetoon. 8WEEKLY sprak met haar.
Wie van het oeuvre van Eva Cassidy houdt mag dit album van Margriet Sjoerdsma niet missen en is bijna verplicht om een van de concerten – waarbij ook Dan Cassidy zal meespelen op viool – in de komende maanden te bezoeken. Het vergt wel durf om een eerbetoon te brengen aan een zangeres die louter covers op haar repertoire heeft staan. We horen hier dus covers van covers. Alleen al het maken van een keuze uit het grote aantal liedjes van Cassidy is een opgave. Door het postuum uitbrengen van veel mooi materiaal is haar discografie gestaag gegroeid.
In gesprek met Sjoerdsma
Met het verschijnen van Simply Eva liet de familie van Cassidy weten aan het eind gekomen te zijn van het archief. Dit is een mooi moment voor een tribute. De keuze van liedjes zou iedereen anders maken. Maar de afsluiter van het album: ‘Fools of Gold’, geschreven door Sting, staat op ieders lijstje. Hoe de selectie gemaakt is ging 8WEEKLY aan de zangeres zelf vragen, nadat eerst helder moest worden hoe het album tot stand gekomen is.
Wat heeft je er toe gebracht een tribute aan Eva Cassidy op te nemen? Veel mensen zullen zeggen dat je dan covers van covers zingt.
“Johan Bakker hoorde mij zingen in LantarenVenster, tijdens de cd-presentatie van Drawing Circles (haar vorige album (red.). Hij was toentertijd een boek aan het schrijven over Eva Cassidy en vroeg mij op zijn boekpresentatie een viertal liedjes van Eva’s repertoire te zingen omdat hem dat een goede match leek. Ik zei uiteraard meteen ja, aangezien ik al fan was sinds mijn zeventiende. Ik ben flink in haar muziek gedoken en kwam tot de conclusie dat ik heel graag dit Tribute aan haar wilde doen. En ja, het zijn covers van covers! Ik krijg die vraag wel vaker. Maar waar het om gaat is dat ik Eva als zangeres wil eren en ook die geweldige songwriters van die mooie liedjes die zij uitkoos. Het zijn liedjes die live gezongen en gehoord moeten worden! Ze had een groot talent de liedjes uit te kiezen die bij haar pasten en die compleet eigen te maken. Ik doe dat door heel gedetailleerd naar haar te luisteren, haar exact te kopiëren wat betreft sound en timing en het daarna helemaal los te laten en het van mezelf te maken. En dan hou ik de arrangementen van Eva grotendeels in ere, want dat was een van haar specialiteiten.”
Hoe is het contact met Dan Cassidy tot stand gekomen?
“Ik heb hem gemaild en hem gevraagd naar mijn liedjes te luisteren. Hij vond het mooi en zei ja.”
Het is lastig kiezen uit de songs van het oeuvre van Eva. Hoe heb jij je selectie gemaakt?
“Ik kies wat ik zelf de mooiste liedjes vind. Dat is grotendeels gebaseerd op de tekst. Net zoals dat haar eerste selectiecriterium was. Ik heb niet per se de wens om alle ‘grote hits’ van haar te zingen want die vind ik niet altijd de beste, maar ik ontkom natuurlijk niet aan een liedje als ‘Fields of Gold’ van Sting. Tijdens North Sea Jazz werd er ook al geroepen om ‘Songbird’ en ‘Autumn Leaves’. Maar nogmaals: de tekst moet me aanspreken en het moet mooi in de setlijst van het concert passen. Een mooie afwisseling tussen klein en groot, snel en langzaam.”
Heeft de volgorde van de liedjes op je album nog een bepaalde achtergrond?
“Ik ben verliefd geworden op Gordon Lightfoot. Daarom staat hij op nummer één. Ik heb flink nagedacht over de volgorde en dit was wat mij betreft de enige juiste.”
Welk liedje van Eva is je het dierbaarst? En als je het hebt opgenomen: was je niet bang de magie te verbreken die zo’n liedje voor je heeft?
“Dat is ‘In the early morning rain’. En nee, daar was ik niet bang voor, juist omdat ik er zoveel verwantschap mee voel. Ik vind ook dat dat nummer goed gelukt is. Momenteel vind ik ook ‘Say Goodbye’ erg mooi, een wat onbekender liedje.”
Het album heb je in eigen beheer uitgebracht. Was er geen platenmaatschappij geïnteresseerd?
“Ik wilde in eerste instantie geen plaat maken. Maar er kwam vraag naar vanuit het publiek en ik kreeg er zin in. Ik wilde het album zelf uitbrengen omdat ik mijn laatste twee albums bij een label heb uitgebracht en ik nu helemaal geen bemoeienis wilde van buitenaf. Ik heb alles zelf besloten, van het repertoire tot het artwork tot de studio en de sound engineer. Dat was nodig en voelde goed. Er is zeker belangstelling voor het album, maar daar kan ik nog niks over zeggen. Hij is dus ook nog niet echt officieel uit.”
Je echte tour voor dit album gaat in januari van start. Was dat een bewuste keuze om dat zo lang na het verschijnen te doen?
“Dat waren de data dat mijn muzikanten konden. Het is nogal een logistieke puzzel om zo’n tour te plannen en dit waren de beste. En in de tussentijd hebben we wel mooi bij Vrije Geluiden en Kunststof TV gespeeld en hadden we onze primeur op North Sea Jazz in juli!”
Het debuut van de tour was op North Sea Jazz dit jaar. Hoe is je dat bevallen om op zo’n groot festival te staan? Vind je deze muziek geschikt voor een jazzfestival?
“Dat was te gek! Het was bomvol en de mensen waren muisstil. Heel tof ook dat iedereen bleef zitten. Er is nogal eens een komen en gaan, zeker bij een festival. Ik was heel gefocust en we hebben goed gespeeld met zijn viertjes. En jazeker is dit festival daarvoor geschikt, ik stond in een kleine, intieme zaal waar de muziek erg goed tot zijn recht kwam!”
Zonder uit te glijden
De zorg die besteed is aan dit album, gecombineerd met de totale artistieke vrijheid die een eigenbeheer opname met zich meebrengt, is de kwaliteit alleen maar ten goede gekomen. Eva Cassidy kan zich geen beter eerbetoon wensen. Dat haar broer Dan Cassidy bereid was mee op tournee te gaan met Sjoerdsma is wellicht het grootste compliment dat haar ten deel is gevallen. Daar valt niets aan toe te voegen anders dan de aanbeveling om te luisteren en het te gaan beleven. Cassidy komt opnieuw tot leven in de trefzekere, verzorgde maar ook artistieke benadering van een groot fan die zelf voldoende muzikaliteit in huis heeft om een dergelijk delicate klus te klaren zonder ook maar een moment uit te glijden.
Live in Nederland:
8 december, Walhalla Rotterdam
28 januari 2014, Theater ’t Heerenlogement, Beusichem
1 februari 2014, Nieuwe Nobelaer, Etten-Leur
2 februari 2014, Theater de Schie, Schiedam
7 februari 2014, Theater de Naald, Naaldwijk
8 februari 2014, Klein Koninkrijk, Olst
13 februari 2014, Coco Maria, Veenhuizen
(meer shows: zie website)