Bescheiden, bezield en potentierijk
8WEEKLY gaat op zoek naar boeiende verhalen van muzikale initiatieven in en rond Amsterdam. Deel 1: We Like Records. De bandleden van Circus Circus Casino besloten met hun eerste EP gelijk een label op te richten. Zij redeneren met We Like Records vanuit muzikant én luisteraar.
Een tikkeltje verbeten in uitdrukking en uitspraken als het woord ‘Paradiso’ valt. De vier oprichters van het onafhankelijke We Like Records hekelen de uitbuiting door de poptempel. ‘Lidmaatschap, toegangsprijzen en dranktarieven, dat kan anders’, denken zij. Met hun label willen ze talentvolle bands de mogelijkheid geven om een plaat op te nemen en hun tegelijkertijd een podium te bieden. Er staan bandavonden in de planning, waarbij het niet draait om het geld, maar om de muziek.
De vier Amsterdamse vrienden zijn tegelijkertijd de leden van Circus Circus Casino, een indierockband met een verrassend frisse sound. Niet geheel toevallig is deze groep de eerste aanwinst van We Like Records, ze zijn het zelf. Gitarist en zanger Valentijn: ‘Eigenlijk hebben we er helemaal niet aan gedacht om een label te zoeken voor onze eerste EP. Er zelf een oprichten is ook helemaal niet moeilijk. We hebben geluk dat we gebruik kunnen maken van een prima studio.’ Bassist Evert vult aan: ‘Tegenwoordig is ook de pr makkelijk te regelen. We hebben geen grote bestanden nodig van allerlei media. Deze zijn gemakkelijk te achterhalen. Daarbij zijn er nu totaal geen muzikale beperkingen en kunnen we ons volledig richten op onze eigen ideeën.’ Een gesprek met Voicst-zanger Tjeerd Bomhof is een steun in de rug. Ook Voicst bracht de eerste platen in eigen beheer uit.Meer dan label
Inmiddels staat een tweede band te wachten voor de studio-opnames, Apple tree, set me free, een veelzijdige groep, eveneens uit Amsterdam. Maar We Like Records is dus meer dan een label. Gitarist Jurriaan: ‘Als meerdere bands gaan samenbundelen sta je sterker en ontstaan er veel meer mogelijkheden. We kunnen zo meer aandacht creëren voor de groepen door als eenheid naar voren te treden. Contacten zijn er inmiddels met muzikanten uit Engeland. We gaan mooie avonden organiseren met meerdere bands en dj’s voor een schappelijke prijs.’ Het is een visie die behoorlijk overeenkomt met de praktijken van Subbacultcha!, ook een Amsterdams multifunctioneel initiatief. De heren beamen dit.
De eerste EP van Circus Circus Casino is veelbelovend. Britpop staat of valt met sterke thema’s. Die zijn er in overvloed. Aan de hand van herhalende patronen zoals bij Joy Division, geïsoleerde gitaarmotieven te vergelijken met Talking Heads en de ruige gestoordheid van Blur, dendert Circus Circus Casino overtuigend door in de zes korte tracks. Voeg daarbij droogkomische breaks, die duidelijk zijn ontworpen door vaardige muzikanten (de groepsleden hebben allen een conservatoriumachtergrond). Soms klinkt het nog wat leeg, enige donkerte mist. Wellicht zijn het enkel de rumoerige cafégeluiden die ontbreken. De herkenbare thema’s vormen een stevig fundament om live compleet op los te beuken.Grenzen
Behoeft een label eigenlijk een duidelijke visie? Moeten er grenzen worden aangegeven in genres? Het is in ieder geval belangrijk voor de luisteraar dat deze een houvast krijgt aangeboden, zodat de consument weet wat hij kan verwachten. Jurriaan zegt te vertrouwen op de jarenlange samenwerking met zijn drie compagnons: ‘We kennen elkaar nu zo goed en hebben een duidelijke idee van wat we goed vinden. Niet voor niets zijn we bandleden.’ De enthousiaste Evert legt verder uit: ‘Je zou wel kunnen zeggen dat we ons op indie richten, maar ja, dat is zo breed. En terecht, eigenlijk zijn er voor ons geen grenzen.’ Duidelijk is dat We Like Records handelt vanuit gevoel, bezieling en liefde voor muziek. Zij zijn wars van commercie en willen mooie muzikanten simpelweg de kans geven hun muziek te verspreiden.
De eerste productie van We Like Records (Circus Circus Casino) is te downloaden vanuit hun website.
Circus Circus Casino live, Winston Kingdom, Amsterdam