Dankjewel Chhhroning-ken!
Hoe Eurosonic goed te omschrijven? Er is in heel Nederland geen festival dat zoveel gloednieuwe bands uit heel Europa aan je presenteert. Voor de meeste groepen is dit hun eerste optreden in Nederland. Grote festivals als Lowlands en Pinkpop lijken hun programmering op Eurosonic te baseren. Het is dus een must voor iedereen die als eerste op de hoogte wil zijn van het beste uit Europa. Maar natuurlijk ook voor de mensen die geen zin hebben om te wachten op de zomer om te genieten van het ultieme festivalgevoel.
The Chalets |
Het tweedaagse Eurosonic wordt altijd aan dat andere Groningse festival, Noorderslag, vast geprogrammeerd en vaak worden beide festivals in één adem genoemd. Maar waar de programmering van de laatste zich uitsluitend richt op Nederlandse bands, haalt Eurosonic zijn bands uit heel Europa, met elk jaar één land in het bijzonder.
Een ware schatkamer
Op deze twintigste editie van het succesvolle Eurosonic festival gaat die speciale aandacht uit naar Duitsland. Zelden stonden er zo veel Duitse bands geprogrammeerd op één festival. Laten we hopen dat dit het startsein is voor een zegetocht van Duitse muziek in Nederland, want het is duidelijk dat hier een ware schatkamer is geopend, waarvan hier slechts een kleine greep. Met The Robocop Kraus uit Neurenberg hadden we al eerder aangenaam kennis mogen maken. Deze band wordt vaak vergeleken met Franz Ferdinand. Wat maar weinig mensen weten is dat ze al veel langer bestaan dan hun Schotse vakbroeders en …beter zijn! Verbazingwekkend is dan ook het kleine formaat van de zaal waar ze geprogrammeerd staan. Het is behoorlijk dringen bij de ingang, maar de volhouders worden beloond met een energieke set, vol slimme powerpop. Voorman Thomas Lang stuitert als een aap en maakt regelmatig uitstapjes het publiek in. Sophisticated en stoer.
Maar je hebt vast nog nooit gehoord van The Gods of Blitz! Deze rockband maakt muziek naar Brits model en in het Engels. En zo zien ze er ook uit. Je zou niet zeggen dat deze stijlvolle jongens uit Kreuzberg komen. Een degelijke, professionele act, maar de Duitse bands die pas echt wat nieuws toevoegen aan het muzieklandschap in Nederland zijn natuurlijk de Duitstalige acts. Neem nou Madsen. Deze gitaarrockband is een perfect voorbeeld van de typische Hamburgsound. De wat? Denk: Tocotronic of Blumfeld, maar dan populairder. Zanger en pretty boy Sebastian Madsen lijkt het boyband stadium te zijn ontgroeid en beschikt over het charisma en de humor van Robbie Williams, al zijn zijn vocale grapjes af en toe wat tenenkrommend. Ze maken speciaal voor de Nederlanders een uitstapje naar de Osdorp Posse en sluiten af met het uitermate hit-fähige Die Perfektion.
Ook Duitstalig en onbekend in Nederland, maar gigantisch populair in hun eigen land is het Berlijnse 2Raumwohnung. Hun beschrijving in het programmaboekje is misleidend. Niks geen ‘onverwachte rijpheid en prachtig gestolde melodieën’, het is meer licht verteerbare funky danspop. Zangeres Inga Humpe is een spice girl op leeftijd. Op het hoogtepunt van het optreden trekt ze het halve publiek het podium op, om samen lekker te dansen op de wijs van het luchtige Sexy Girl.
Maar de koning van de Europese popmuziek is nog altijd Engeland. Dat is goed te merken in het bomvolle Huize Maas op de Groningse Vismarkt. Typisch voorbeeld van Brits aanstormend talent is het rockbandje Sugarplum Fairy. Alleen, ze zijn Zweeds. Dit piepjonge bandje wil vooral heel erg op andere bands lijken. Ze zijn een natuurgetrouwe kopie van Mando Diao, ook uit Zweden afkomstig. Net zulke hippe kapseltjes, net zo Rolling Stones en net zulke ‘foute’ poseurs als hun grote broers. Net zulke goede rockliedjes ook trouwens…
Wel uit Engeland komt Mohair. Ze maken feelgood Britpop die je alle zelfingenomen Britse bands doet vergeten. Wat dat betreft is Mohair één van de beste ontdekkingen op dit festival der ontdekkingen. Gestoken in stijlvolle jarenzeventig-pakken speelt het viertal opgewekt hit na hit. Maar voorman Tom Billington schakelt net zo makkelijk over op ballads, waarbij zijn stemuithalen doen denken aan Travis. Advies: hou het London Calling festival in de gaten! Daar zouden The Kooks trouwens ook wel eens hun opwachting kunnen maken, aangezien ze gewoon lekkere vlotte popmuziek produceren, maar dan met een tropisch tintje in de vorm van reggae en ska. Niks mis mee, dit bandje.
Clor |
In Vera staan vervolgens nog een stel Britten die gerust de Band van de eerste dag Eurosonic genoemd mogen worden: Clor. Ze waren al eerder te bewonderen in Amsterdam afgelopen herfst, waar ze een diepe indruk achter lieten. Ook nu verrassen ze Groningen met fantastisch hoekige pop. Het is bijna een verademing dat deze mannen uiterlijk niks lijken op hun eeuwig stijlvolle Britse collegae. Clor brengt een nieuw geluid vol onnavolgbare melodiewendingen en vreemde ritmes. Toch is de muziek uiterst toegankelijk en verleidt ze je tot meeklappen, maar dat blijkt iedere keer zo goed als onmogelijk. Dat de muziek expres zo alle kanten uitzwenkt, zullen sommigen misschien vergezocht vinden, maar na een korte peiling van de reacties uit het publiek blijken de meesten het ingenieus en leuk te vinden om voortdurend gefopt te worden door Clors muziek. Deze band klopt helemaal.
Jaren zeventig-nostalgie
Ghosttrucker |
Deze jaren nul van de 21e eeuw kenmerken zich door retronostalgie. Muzikaal wordt er naar hartelust teruggegrepen op de rebelse jaren zestig en de campy jaren tachtig. De jaren negentig zijn nog te vers en de jaren zeventig kennelijk (nog) niet zo hip in muziekland, maar daar lijkt verandering in te gaan komen, getuige de bands Dungen uit Zweden en The Answer uit Ierland. Beide bands beschikken over slungelige langharige types, die anno nu ook wel voor hippies doorgaan. De eerste band grijpt heel duidelijk terug op de progrock van Pink Floyd en Led Zeppelin. Lange epische verhalen worden verteld met gitaar. Weinig zang, maar als er dan toch gezongen wordt, dan wel in het Zweeds. Nostalgisch en mysterieus, tevens omdat je er geen bal van verstaat. The Answer blijkt het Ierse antwoord op The Black Crowes. Een aanstekelijke combinatie van blues, soul en rock. Deze band geeft alles in het optreden en je zou het graag van ze aannemen, ware het niet dat je de liedjes nog niet kan meebrullen. Na afloop lijken ze oprecht verbaasd dat ze zo goed aanslaan bij het Nederlandse publiek.
Blote billen
Ondanks de aanwezigheid van Noorderslag, waren er ook Nederlandse bijdragen op Eurosonic. Het voordeel van Eurosonic is echter dat er meer Nederlandse acts te ontdekken zijn die nog niet zo gearriveerd zijn in dit landje. Noorderslag is toch wat behoudender daarin. Interessant is bijvoorbeeld de all-star band Ghosttrucker, samengesteld uit Caesar, Seesaw, Alamo Race Track en Kopna Kopna. Zulk een grote indruk als die ingrediëntbands afzonderlijk maken, weet Ghosttrucker helaas niet te maken. Het is gewoon een typische Excelsiorband. Niks meer, niks minder.
Propeller |
Bekend in Groningen, maar minder in de rest van het land is Propeller. Hun muziek vertoont lichte overeenkomsten met de Rotterdamse postrockband Mono en dat is tactisch, omdat die band momenteel op non-actief staat. Maar op het podium ogen ze wat saai. Ze hadden best hun witte jurken van de promofoto aan mogen laten. Allerminst saai is de performance van Aux Raus. Dit duo maakt militante electro-/cyber-/gabberpunk. Het is aanvankelijk even schrikken hoe zanger Sebastiaan argeloze mannelijke toeschouwers aanklampt, maar het is drie uur ’s nachts en mensen willen nu echt wel loss en dat is precies waar Aux Raus goed in is. Als de zaal eenmaal overstag is, gaan alle remmen los. Drie jongens uit het publiek slaan enthousiast op Sebastiaans blote billen terwijl het stroboscooplicht de onwerkelijkheid van de situatie nog eens benadrukt. Bizar en overrompelend…
Stamphouse en acid
Mede door Aux Raus is het op het afsluitende feestje van Eurosonic goed toeven in Simplon. Ook het Belgische electroduo Nid & Sancy heeft het volk goed aan het dansen. Ze klinken als één of andere hippe electro-dj, maar zien er uit als een punkband als The Kills. Vlammend gaat de zweep over hun aan elkaar getapete toetsen- en knoppen-instrumentarium. En ja hoor, daar komen toch de jaren negentig al stiekem om de hoek kijken, want de show ontaardt in stamphouse en acid die we nog wel kennen van dertien jaar geleden…
In de bovenzaal is ook een interessant elektronisch nostalgiefeestje aan de gang. Kun je je jouw goeie ouwe 8-bit spelcomputer nog herinneren? De artiesten van collectief Micromusic frissen je geheugen op met dansmuziek die ze maken met behulp van 8-bit apparatuur. Een van die artiesten is Covox uit Zweden. Geconcentreerd en bezeten staat hij over de paar vierkante centimeter van zijn gameboy gebogen. Zijn 8-bit beats en bliepjes zijn agressief en opzwepend. Nog lang na het snelste nummer van de set blijft het publiek maar “sneller, sneller!” tegen hem schreeuwen.
Nabeschouwing: op Eurosonic was misschien niet heel vernieuwende of experimentele muziek te bewonderen, maar wel het allerbeste dat de Europese landen momenteel te bieden hebben. En nu maar afwachten wat er van die stortvloed aan import blijft hangen, het komende jaar.