Muziek / Achtergrond
special: Een kennismaking met een Noors succesverhaal

Annie voor beginners

Annie! Annie wie? Annie uit Noorwegen. Hoewel ze over de hele wereld successen heeft geboekt met haar dansbare pop, is ze in Nederland nog maar weinig bekend. Behalve voor de echte popnerd dan. Want het merkwaardige aan het fenomeen Annie is dat haar muziek nog zo commercieel mag klinken, het zijn de donkerste underground-media die haar op handen dragen. Maar voor al diegenen die minder op het muzieknieuws gefocussed zijn, lijkt Annie zomaar uit de lucht te komen vallen. Toch ligt haar debuut Anniemal al weer een paar maanden in de schappen en heeft ze onlangs een zeer goed ontvangen DJ-album uitgebracht met de titel DJ Kicks. Omdat je haar dus juist nu niet over het hoofd mag zien, geeft 8WEEKLY een spoedcursus Annie voor beginners.

Annie lijkt de perfecte vrouw: jong, wereldwijd succesvol, sexy, slim, veelzijdig en hip. In haar thuisland is ze immens populair en in ons interview vlak voor haar eerste optreden in Nederland blijkt ze ook nog eens bijzonder vriendelijk te zijn. Wie is de Noorse schone?

~

Annie is Noors

Annie Lilia Berge Strand komt uit Bergen, stad van regen en kou, maar ook de stad van Röyksopp en Kings of Convenience. Annie: “Er heerst de laatste tijd een goed muziekklimaat in Noorwegen. Dat was vijf jaar geleden wel anders, toen Zweden de beste troeven in handen had. Er is altijd een soort van concurrentie aan de gang tussen beide landen. Ik heb het idee dat men zich tegenwoordig niet meer hoeft te generen om naar Noorse popmuziek te luisteren. Er is niet echt een typische ‘Bergen Sound‘. Iedereen doet zijn eigen ding, terwijl bijvoorbeeld Oslo wat meer rock georiënteerd is. Het muziekklimaat in Bergen is goed. Er zijn geen grote platenmaatschappijen, dus je kunt je werkzaamheden redelijk low profile houden. Samenwerken is makkelijk, omdat er weinig onderlinge jaloezie is. Je kunt gemakkelijk bij de ander aankloppen als je bijvoorbeeld een bassist of goed muzikaal advies nodig hebt.”

~

Annie is wereldwijd succesvol

“Ik was in eerste instantie verbaasd dat er interesse in mijn muziek bestond buiten Scandinavië. Maar helemaal verrassend vond ik de interesse van bijvoorbeeld Japan en ook Amerika, waar ik zeer goed ben ontvangen. Ik heb daar voor uitverkochte zalen gespeeld, dus die Amerikanen zijn toch niet zo conservatief als ik dacht. Momenteel werk ik aan mijn nieuwe album en ben ik druk bezig met touren. Mijn voornaamste doel is dat zo veel mogelijk mensen mijn muziek horen, of ze het nou mooi vinden of niet. Mocht ik nou heel rijk worden, dan wil ik de politiek in.”

Hoe plaats ik Annie?

Op het eerste gezicht klinkt haar muziek zo commercieel als maar kan. De teksten zijn simpel en de liedjes zijn luchtig, uitermate poppy en liggen gemakkelijk in het gehoor. Annie’s uitstraling is schaamteloos meisjesachtig, haar website is pastelroze en in het cd boekje van Anniemal staan geen teksten maar foto’s: dan weer lief, dan weer een tikkeltje verlegen lacht ze je toe. Maar toch, na een aantal luisterbeurten blijkt er toch iets niet te stroken met dit image. Wat het is? Moeilijk te zeggen. Het zou bijvoorbeeld kunnen liggen aan haar hippe producers zoals Richard X en Röyksopp, wiens geluid duidelijk terug te horen is op het schijfje.

~

Is Annie een brug tussen commercieel en alternatief? “Ik ben zes jaar geleden begonnen met het uitbrengen van muziek. Eerst op een 7 inch, toen op 12 inch en dat herhaalde zich een paar keer en ik denk dat die manier van muziek uitbrengen de juiste is om ontdekt te worden door underground media, zoals bloggers. Wat ook helpt is dat ik zelf uit de underground kom. Het is voor het publiek soms wel moeilijk om te bevatten. Sommigen vragen zich af wat ik met mijn populaire sound te zoeken heb bij zo’n select groepje muziekliefhebbers, terwijl anderen zich weer afvragen waarom ik zo aantrekkelijk ben voor het grote publiek. Zelfs de platenmaatschappij vindt het moeilijk om me te plaatsen, wat de marketing van mijn muziek vervolgens kan compliceren.” Wel, de marketing van Annie gooit het duidelijk op commercieel: ‘De Noorse Madonna!’ luidt de aankondiging van het concert van vanavond. Ook vergelijkingen met Kylie keren regelmatig terug. Annie: “Mensen willen je altijd in een hokje stoppen, zeker als je een vrouw bent. Wat dat betreft is het niet zo gek dat sommigen mij de Noorse Madonna of Kylie noemen. Zij zijn wel inspiratiebronnen voor me, maar wat ik doe is natuurlijk totaal anders. Daarbij komt dat ik als controlefreak alles graag zelf in de hand houd. Ik schrijf mijn eigen songs, ik ben direct betrokken bij het productieproces en marketing.”

~

Annie maakt het feestje

“Ik ben zelf niet zo’n feestbeest als je zou denken. Ik maak liever zelf het feestje. Ik ben begonnen als DJ en nu dus als zangeres. Als ik thuis ben, ben ik zelfs vrij huiselijk. Mijn optredens trekken merkwaardig genoeg veel homoseksuele mannen. Ik denk dat ze mijn muziek leuk vinden, omdat ze iets zoeken waarop ze goed kunnen dansen.”

Annie is zo veelzijdig, dat ze meer weg heeft van een popconcept, dan van een popzangeres. Wat doet zij naast zingen in een bandje? Annie: “Naast zingen doe ik veel andere dingen op het muzikale vlak. Ik ben VJ, ik heb een maandelijkse club opgericht: ‘Pop till you drop’. Daarna werd dat ‘The music sounds better with you’. Ik heb een eigen platenlabel en ik doe een radioshow in Bergen samen met een vriendin. Daarin babbelen we met z’n tweeën over van alles en niets. De show heet ‘pik en neuken’ en dat is apart omdat dezelfde Noorse woorden in het Fins ‘een broodje’ betekenen. Het wordt vaak verkeerd begrepen, maar de show gaat helemaal niet over seks. We vonden de naam gewoon grappig.”

Ben je benieuwd naar Annie live? Dan heb je net de boot gemist, maar haar debuut Anniemal en haar DJ Kicks zijn vers genoeg om daar mee de show te stelen op je verjaardagsfeestje.