Film / Achtergrond
special: Pixar Animation Studios

Het onwaarschijnlijke levensecht gemaakt

Een kleine bureaulamp, Luxo Jr. genaamd, speelt met een klein balletje tot de bal lek gaat. Het bureaulampje duikt ineen van verdriet. En net als de grote bureaulamp denkt dat Luxo Jr. nu wel rustig zal blijven staan, vindt de kleine een bal die wel tien keer zo groot is.

~

~

Het leek onwaarschijnlijk dat een koud en rationeel apparaat een warm en emotioneel filmpje kon maken, maar het lukte de maker van het beroemde filmpje Luxo Jr. John Lasseter in 1986. Met deze en een andere eerder gemaakte digitale vingeroefening, namelijk The Adventures of Andre and Wally B. (1984) liet Lasseter zien wat de mogelijkheden van computers waren en dat het mogelijk was leven uit een computer te halen.

Bureaulamp

De bureaulamp kennen we nu als het introductielogo van Pixar Studios, een animatiebedrijf dat het maken van volledig computergeanimeerde films inmiddels tot een kunst heeft verheven. Wat ooit begon als een technologietak van LucasFilm in 1979 is uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande animatiebedrijven, dat zich kan meten met de grootsten.

Toen het voormalig hoofd en oprichter van Apple Computers Steve Jobs samen met John Lasseter in 1986 de technologieafdeling van LucasFilm kocht, gokte hij erop dat specialisatie in computertechnologie en animatie hem rijk zou maken. Hij gokte goed. Pixar Studios zou de oude manier van animatiefilms maken, namelijk het intensieve handmatig tekenen, verdrijven van zijn monopoliepositie. De handgetekende animatietekeningen zouden plaatsmaken voor volledig door computers gemaakte animaties, waardoor Disney-klassiekers als Snow White and the Seven Dwarfs (1937) eindelijk eens achter in de kast belanden, waar ze tot in de eeuwigheid stof kunnen verzamelen.

Toy Story

~

Na een aantal jaren kleine filmpjes, te weten Red’s Dream (1987), Tin Toy (1988) en Knickknack (1989), en reclames te hebben gemaakt, lanceerde Pixar in 1995 in samenwerking met Disney zijn eerste lange film Toy Story. De 3D-animatiefilm ontketende een ware revolutie op het gebied van computeranimatie. Of het nu voor volledig geanimeerde films of voor goede special effects was, een beetje filmstudio moest een goede computeranimatieafdeling hebben om zich te kunnen meten met zijn concurrenten. De Woodies en de Buzz Lightyears – “To Infinity and Beyond!” – waren niet meer aan te slepen. De animatietechnieken deden Pixar in een klap in de top van de lijst van animatiebedrijven belanden.

Stil zitten

Sinds die tijd heeft Pixar niet stil gezeten. In samenwerking met Disney is het vermogen tot het produceren van kaskrakers onverminderd gebleven,. Achtereenvolgens werden A Bug’s Life (1998), Toy Story 2 (1999) en Monsters, Inc. (2001) grote kaskrakers. Ook op het gebied van de korte film blijft Pixar actief.

Als eerste is er het door critici gelauwerde Geri’s Game (1997), die samen met de grote kaskrakers Pixar tot animatiegigant bombardeerde. Geri’s Game is een prachtige korte film over een oude man en zijn schaakwedstrijd met zichzelf. Twee jaar daarvoor waren Woody en Buz nog gladde poppen. Een oud gezicht, oude handen en verfrommelde kleding laten zien dat Pixar het animeren van huid en kleding goed onder de knie heeft.

~

De andere korte animatiefilm is For the Birds (2000). Dit filmpje laat een aantal kleine vogeltjes op een electriciteitskabel zien, die een grote vogel niet in hun gezelschap willen hebben. De grote vogel wil vriendjes zijn met de kleine vogels en landt in hun midden. Doordat de vogel zwaar is, buigt de kabel door. De grote vogel laat los en de kleine vogeltjes worden als raketten aan de kabel gelanceerd. In deze animatiefilm is het de animators gelukt digitale veren te creeëren die de echte situatie proberen na te bootsen.

Toekomst

Pixar is nog lang niet uitgeanimeerd met titels als Finding Nemo (2003), The Incredibles (2004) en Cars (2005?). De Amerikaanse kaskraker Finding Nemo komt over twee weken, op 27 november, in Nederland uit. Het is een komische animatiefilm over de avonturen van de kleine clownvis Nemo en zijn vader. Volgend jaar oktober verschijnt The Incredibles, waarin ingezakte superhelden gedwongen worden hun oude beroep weer op te pakken om de wereld te redden. Cars moet een film worden over auto’s die hun kicks krijgen op de bekende Amerikaanse Route 66.

Alle films van Disney/Pixar hebben een sterke moraal, waar je je mateloos aan zou kunnen irriteren. Maar het gaat helemaal niet om de moraal. Die kennen we nu zo onderhand wel: wees lief en aardig voor elkaar, heb respect voor elkaar, en nog meer van dat soort softe gebazel. Wat belangrijk is, is de groep mensen die voor Pixar bezig zijn met de animaties. Het is toch geweldig om te zien hoe het Pixar lukt om toch iedere keer weer een lui-achterover-op-de-bank animatiefilm voor het hele gezin te produceren, die alle records breekt. En de strijd tussen de verschillende filmmaatschappijen is een lust voor het oog, vooral omdat deze op het filmscherm wordt uitgevochten.

Links

Voor meer informatie over de verschillende films van Pixar neem je een kijkje op hun website.