Deel 2
Recensies van vier documentaires en één speelfilm van het Food Film Festival in Amsterdam, 18-20 maart.
INHOUD: Jaffa, The Oranges Clockwork | Iranian Cookbook | Bottle Shock | Taste the Waste | Hunger
De vrucht der natie
Jaffa, The Oranges Clockwork
Eyal Sivan • 2009
Terug naar boven
De keuken is een slagveld
Iranian Cookbook
Mohammed Shirvani • Iran, 2010
Wat uit de interviews blijkt is de passie en ervaring die de vrouwen hebben voor koken. Maar de film is ook kritisch en wordt schrijnend als Shirvani de echtgenoten van de vrouwen interviewt. In veel gevallen weten zij niet hoe lang hun vrouwen in de keuken bezig zijn. Ook zien bepaalde mannen niet in dat het koken voor een heel gezin een zware bezigheid is. De ondergeschikte positie van de vrouw in de Iraanse samenleving wordt zo pijnlijk tastbaar. (George Vermij)
Terug naar boven
Voorspelbaar wijndrama
Bottle Shock
Randall Miller • VS 2008
Bottle Shock is gebaseerd op het werkelijke Jugement de Paris uit 1976, waar Californische wijnen het tijdens een blinde proeverij op moesten nemen tegen de Franse concurrentie (die altijd onverslaanbaar werd geacht). Helaas is de film niet meer dan een middelmatig komisch drama, dat op voorspelbare wijze naar zijn climax leidt. De beste scènes zijn die met Alan Rickman, die de Britse wijnsnob op overtuigende wijze neerzet. Wanneer de locatie zich verplaatst naar de Californische wijnstreek, gaat het mis. Ten eerste is er sprake van miscasting met Bill Pullman als rouwdouwer wijnboer. Hij overtuigt geen moment, vooral niet in een ergerlijke scene waarin hij beschonken tussen zijn flessen wijn ligt. De film krijgt een dramatische wending met de botsingen tussen vader en zoon en de komst van blonde schoonheid Sam vormt nog een irrelevante verhaallijn. Bottle Shock heeft mooie, haast kunstmatige plaatjes van de gigantische wijngaarden die het Californische landschap beslaan. Maar inhoudelijk komt de wijn op de zijlijn te staan en neemt het gezinsdrama van Jim de overhand. Uit Alexander Paynes Sideways (2004) sprak meer liefde voor wijn. Het was pijnlijk om te zien hoe Paul Giamatti’s personage zijn kostbaarste fles wijn opdronk in een fastfoodketen. In tegenstelling tot die film weet het clichématige en gezapige Bottle Shock de juiste snaar niet te raken. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
Een tweede kans voor afval
Taste the Waste
Valentin Thurn • Duitsland, 2011
De voice-over belicht verschillende kanten van goed en eetbaar voedsel dat weggedaan wordt: komkommers die te krom zijn en om die reden afgewezen worden door importeurs, een Franse voedselveiling waar kratten vol fruit en groenten de containers in gaan en brood dat door de bakker niet meer verkocht kan worden en op de afvalhoop belandt. Ook worden verschillende opties aangediend om bewuster met eten om te gaan, waaronder groentetuinen aangelegd op daken, een verschijnsel dat in de Verenigde Staten aan populariteit wint. Een ander voorbeeld is een Koreaanse die in Nederland woont en vertelt over een duurzaam systeem dat zij ontwikkeld heeft om groenten en fruit langer houdbaar te houden. Toch was Taste the Waste krachtiger geweest door geen voice-over te gebruiken. Nu wordt de kijker op moraliserende wijze meegezogen in de wereld van voedseloverschotten en hoe daarmee omgegaan wordt. Het leidt tot een vrij conventionele documentaire, die bleekjes afsteekt tegen ook vertoonde documentaires als Hunger en Black Gold, die sec beeldmateriaal en interviews gebruiken. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
Primaire behoefte
Hunger
Karin Steinberger en Marcus Vetter • Duitsland, 2009
Hunger toont zonder te veel dramatiek wat het betekent om honger te lijden. De kijker krijgt meer te zien dan de bekende beelden uit Afrika, waar kinderen met opgezwollen buikjes smeken om voedsel. De problematiek wordt gepresenteerd als mondiaal en er is een kritische noot naar de westerse landen, die het vooral om het winstoogmerk te doen is. Lokale vissersbootjes uit Afrikaanse landen kunnen niet op tegen de grote westerse schepen, grote ondernemingen kapen land weg van de kleine zelfstandigen, water dient voor de export. Het levert tragische beelden op en biedt inzicht in hoe honger ontstaat — en in stand gehouden wordt ondanks de mogelijkheid er iets aan te doen. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven