IFFR 2008
.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5: Shorts | DEEL 6 | DEEL 7
Soms waren de titels poëtischer maar daarom niet minder prikkelend; wat zou je te zien krijgen bij ‘Says who?’, ‘Chalk Marks in the Rain’ of ‘A Girl’s Utopia’? De Shorts zijn veelal met beperkte middelen gemaakt, verfrissend en eigenzinnig en geven je de mogelijkheid om in relatief korte tijd kennis te maken met het werk van veel verschillende regisseurs. Die regisseurs waren overigens vaak zelf aanwezig, wat de vertoning altijd weer bijzonder maakte. En aan de zijkant van de zaal gaan zitten – naar goed festivalgebruik – was hier niet nodig. Want als een film je niet bevalt hoefde je niet weg te sluipen, er volgde immers al snel weer een volgende.
Fragmentarisch portret
Hemel boven Holland (41 min.)
Rolf van Eijk • Nederland, 2008
Hollands en hilarisch
Jolanda 23 (12 min.)
Pim Zwier • Nederland 2008
Vier mensen zijn bloedserieus in de weer met een koe. Ze wordt naar een speciaal geschoren grascircel geleid, haar linker voorpoot moet een ‘half hoefje’ naar voren en haar staart wordt liefdevol met een touw omhoog gehouden. Langzaam daagt het: er wordt hier volgens beproefd stamboekrecept een foto gemaakt. Voor ons, gewone burgers, blijven de strenge schoonheidscriteria volkomen duister. De camera registreert enkel de kleine strijd, de korte overwinning op de weerspannige natuur. De moeite die het kost (zonder Photoshop!), de ‘beperkte houdbaarheid’ van de pronte Jolanda 23. Het resultaat doet wel denken aan de documentaires van Michiel van Erp; heel Hollands, heel bizar en heel hilarisch. (Ellen op de Weegh)
Monument voor de poëzie
Paseo (12 min.)
Arturo Ruiz Serrano • Spanje 2007
Grimmig geweld zonder bloed
Soft (14 min.)
Simon Ellis • Groot-Brittanië 2007
Een vader en zijn puberzoon worden bedreigd door een bende opgeschoten buurtjongens. Hoewel zonder spektakel en effectbejag geschoten – er wordt weinig gevochten en er vloeit nauwelijks bloed – is de sfeer toch uiterst grimmig en is de spanning te snijden. Je voelt het nietsontziende geweld op klaarlichte dag door de brievenbus van een doodgewoon gezin sijpelen. Sterke film die dwingende en actuele vragen stelt over mannelijkheid en opvoeding. (Ellen op de Weegh)
Onbestemd wachten tussen twee werelden
Address unknown (10 min.)
Guo Xiaolu • China 2008
Virtuoos en mythisch schilderij
Joy (10 min.)
Joe Lawlor/Christine Molloy • Groot-Brittanië 2008
Deze film, over de onverklaarbare verdwijning van een tienermeisje, is gemaakt in slechts één take (!). Het is een virtuoze schildering van een rustig park op een zonnige namiddag waarin elk detail precies op zijn plek lijkt te zijn. Toch raak je op wonderlijke wijze los van tijd en plaats; de voice-over smeedt de vloeiende beweging van de camera, de visuele schoonheid en het verontrustende onderwerp samen tot een mythisch en tijdloos verhaal. (Ellen op de Weegh)
Botsing tussen oude en nieuwe wereld
The house (33 min.)
Asif Rustamov • Azerbeidzjan 2007
Pingu meets Miró
OOIOO UMO (4 min.)
Shoji Goto • Japan 2006
Vrolijke animatie, met liefde en oog voor detail gemaakt. Op een aanstekelijk muziekje spelen en dansen de fantasiedieren in het rond: Pingu meets Miró. Diverse ‘environmental issues’ passeren swingend de revue. (Ellen op de Weegh)
Spiegelbeeld of schaduw?
Weiss (5 min.)
Florian Grolig • Duitsland 2007
Hoeveel is er nodig? Bijna niets, slechts 5 minuten en een getekend zwart mannetje dat zijn schaduw/spiegelbeeld tegenkomt op het witte filmdoek. Beweegt op de grens van figuratieve eenvoud en abstractie waarbij de beperkte middelen maximaal worden benut. (Ellen op de Weegh)