IDFA 2007
Het Internationale Documentaire Festival Amsterdam bestaat twintig jaar en viert dat met een verhuizing. Voor het eerst vindt het festival plaats op locaties rondom het Rembrandtplein. Hoewel het kijk-, luister- en zitplezier erop vooruit gaat nu de documentaires in de Pathé-bioscopen De Munt en Tuschinski worden vertoond, is de verandering voor zowel publiek als de medewerkers van het festival nog even wennen. Het IDFA kampt met onderbezetting, wat lange rijen voor de kassa’s oplevert, en telefoons die constant in gesprek zijn. De sfeer moet nog een beetje op gang komen. Aan de films kan het echter niet liggen. Opnieuw heeft het IDFA een groot aantal bijzondere, spannende, fascinerende en ontluisterende documentaires op het programma staan.
30 november
Een nostalgische cruise
Up The Yangtze – Joris Ivens Competitie
(Yung Chang • 2007)
Eenzijdige zoektocht
Wild Blue Yonder – First Appearance
(Celia Maysles • 2007)
29 november
Belerend toontje bij verbluffend mooie natuurbeelden
Earth – Reflecting Images: Panorama
(Alastair Fothergill, Mark Linfield, 2007)
De shots zijn vaak ongelooflijk mooi. Zozeer zelfs dat je ervan baalt als ze snijden naar het volgende beeld, dat echter ook weer van een verbluffende schoonheid blijkt te zijn. De aanzwellende violen zijn soms net iets teveel van het goede. Ook de voice-over is weinig subtiel. Als we niet heel snel in actie komen, maken we het leven van deze dieren onmogelijk en zullen we onherroepelijk veel van deze prachtige landschappen verliezen, zo wordt keer op keer uitgelegd. Een boodschap waar weinigen bezwaar tegen zullen maken, maar de belerende toon ligt wat zwaar op de maag (Marjolein van Trigt).
Charmante strijder voor de vrede
Jimmy Carter Man from Plains – Reflecting Images: Masters
(Jonathan Demme, 2007)
Populaire dictator
The Putin System – Reflecting Images: Panorama
(Jean Michel Carré, Jill Emery, 2007)
The Putin System laat op onthutsende wijze zien hoe Poetin zijn macht misbruikt om de controle op de wereld te verstevigen. Van de oorlog in Tsjetsjenië en de gijzeling van een school in Beslan, tot de moord op journaliste Anna Polikovskaya. Alle recente drama’s uit de Russische geschiedenis komen voorbij. Ze bevestigen wat menigeen al heeft gezegd, maar wat niet eerder zo structureel uiteen was gezet in een documentaire: dat Poetin een ouderwetse dictator is, die regeert met behulp van een geheime dienst die rechtstreeks is afgeleid van de KGB. Hij is echter wel een dictator met een moderne, mediagenieke charme, weinig tegenstand uit het Westen en – angstaanjagender nog – een uitzonderlijke hoge populariteit onder de Russische bevolking (Marjolein van Trigt).
24 november
Oogstrelend geneuzel
Desert – Who is the man? – Joris Ivens Competitie
(Felix Tissi • 2007)
Al eeuwenlang wordt de mens aangetrokken tot de woestijn. Voor velen is het de ultieme plek om zichzelf te leren kennen. Het desolate landschap benadrukt de nietigheid van de mens en, wie weet, de aanwezigheid van iets dat groter en tijdlozer is.
Regisseur Felix Tissi heeft de ambitieuze taak op zich genomen om te onderzoeken wat de mens in de woestijn te zoeken heeft. De film schakelt tussen wetenschappers in Peru, een eenzame vrouw die verschrikkelijk misselijkmakende handheld beelden van haar trektocht door de woestijn maakt, de godsdienstfanaat in de V.S. die een berg ter ere van God beschildert en een stel andere verschoppelingen en buitenstaanders die de woestijn intrekken op zoek naar iets groters dan zijzelf. De overeenkomst tussen de geportretteerden is dat ze Westers zijn; kennelijk vallen de oorspronkelijke woestijnbewoners niet onder ’the man’ die Tissi onderzoekt. Ondanks de pretentieuze titel is Desert – who is the man? niet meer dan een verzameling oogstrelende panorama’s met wat vervelend geneuzel op de voice-over. De keuze van de regisseur om ieder portret af te sluiten met een in zwart-wit gefilmd en vertraagd afgespeeld beeld van zijn personages, wekt irritatie. Daarentegen zijn de opnames van het Burning Man Festival in de V.S. adembenemend, al geven ze op geen enkele manier antwoord op de vragen die Tissi met zijn documentaire oproept. (Marjolein van Trigt)
Gefragmenteerde familieproblemen
Must Read After My Death – Reflecting Images: Panorama
(Morgan Dews • 2007)
De audio-opnames zijn bij tijd en wijle intrigerend, maar ze zijn ook te gefragmenteerd om er een begrijpelijk verhaal uit te distilleren. Bovendien worden ze vergezeld van kennelijk willekeurig gekozen homevideo’s. Een uur lang naar andermans schokkerige en onscherpe homevideo’s kijken is niemand aan te raden, zelfs al is het verhaal erachter dramatisch. (Marjolein van Trigt)
Mentale kasten
Lakshmi and Me – Zilver Wolf Competitie
(Nishtha Jain • 2007)
De intieme, persoonlijke documentaire geeft een intrigerend kijkje in het leven van vrouwen in India, waar de verschillen tussen bevolkingsgroepen mentaal gezien te groot zijn om te overbruggen. Het is bijvoorbeeld dankzij Jain dat Lakshmi naar vakbondsbijeenkomsten van werksters gaat, want hoe had de ongeletterde vrouw anders moeten weten welke rechten ze volgens de krant heeft? In korte scènes, zonder veel overbodige uitleg, laat Jain subtiel zien hoe het kastensysteem in India misschien officieel verboden is, maar in de hoofden van de bevolking gewoon blijft bestaan. (Marjolein van Trigt)
Behangen als huwelijksmetafoor
Paradise – Zilveren Wolf Competitie
(Jerzy Sladkowski • 2007)
Vol lichtte zelfspot is de relatie van het hoogbejaarde stel misschien wel een spiegel voor elke langdurige relatie. Want ondanks de verschillen, het ongeduld en de kwalen is er nog de liefde voor elkaar. “En dat proberen we nog steeds levend(ig) te houden”, zeggen beiden. De Poolse Sladkowski (1945), die sinds 1982 in Zweden woont, toont zich een meester in het aanschouwen van die relationele staalkaart. Heel gewoon maar trouw blijvend aan de Scandinavische filmtraditie haalt hij het kleine paradijs voor de kijker dichterbij. Van het Noord-zweedse spreekwoord ‘een huwelijk dat behangen overleeft, overleeft alles’ valt zeker nog wat te leren. (Antoinette van Oort)
Een laatste kans
Hold Me Tight, Let Me Go – Joris Ivens Competitie
(Kim Longinotto • 2007)
Ze vloeken, spugen en slaan. Voor alle kinderen op Mulberry Bush is de school in Oxford hun laatste kans. De kostschool voor kinderen met extreme gedragsproblemen herbergt 40 kinderen en telt 108 begeleiders. Drie jaar krijgen de kinderen de tijd om hun gedrag te veranderen zodat ze terug kunnen naar een normale school en hun ouders. Kim Longinotto volgt een aantal van hen gedurende het moeilijke proces – wat erop gericht is met verbale begeleiding en veel fysiek contact gedragsstructuren te doorbreken. Drie jaar lang hebben de kinderen altijd iemand om zich heen die over hun schouder meekijkt, over hen praat en elke dag weer wordt er steeds weer van ze gevraagd de manier waarop ze zich gedragen te verantwoorden. De achtergronden van deze kinderen komen minimaal aan bod. Het hart van de film draait om het soms harde, soms hartverscheurende maar altijd wisselvallig en grillig verlopende proces van verandering dat al deze kinderen moeten ondergaan. (Antoinette van Oort)
Incasseren en overleven
Crazy Love – Reflecting Images: Best of Fests
(Dan Klores • 2007)
Wat in de jaren vijftig voor Linda Riss begint als een sprookje eindigt na hun affaire in een nachtmerrie. Als slachtoffer en object van de obsessieve Burt verandert haar leven na een gruwelijk incident dat breed door de kranten wordt uitgemeten. Weken haalt het verhaal de voorpagina maar zelfs met Burt achter de tralies is het nog niet afgelopen. Als Linda na tien jaar van vallen en opstaan haar leven weer in de tuien heeft keert het tij met de dood van haar moeder. Depressief en aan de grond bekokstoven haar vriendinnen een zeer onverwachte ontmoeting. Met een huwelijksaanzoek, naar Riss’ zeggen “in between drinks” wordt de toekomst bezegeld. Een verbintenis die door de buitenwereld met huivering kan worden gezien als de ultieme vleesgeworden wraak. Maar wat blijkt; zelfs dat kan een oude vos niet weerhouden van zijn streken.
Dat liefde zo extreem kan zijn willen de meeste van ons niet weten, laat staan voelen. Regisseur Dan Klores wroet en prikt met subtiele steken de kijkers wakker om de verontwaardiging en het oordeel daarna weer net zo hard onderuit te halen. Voor de dramatische onthulling heeft dit zich al zo verankerd in de “battle between de sexes” dat je totaal niet door hebt dat de strijd nog niet is gestreden. Zo leren we dat Linda in de ogen van Burt het prototype van een flirt was “she looked it and dressed it”, terwijl hij wordt gezien als een ‘goede vangst’.
Klores toont zich de hele film door meester in het uitspelen van de menselijke communicatie, en hij weet de relatie tussen slachtoffer en dader zo te exploreren dat zelfs de gekte ervan aanvaardbaar lijkt. En dat is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van Crazy Love. Enige referentie aan een recente andere film is er niet, en de weg naar het eind zal voor menigeen teveel van het goede zijn. Onvergetelijke iconen van de liefdesarena zijn deze karkaters in elk geval wel. (Antoinette van Oort)