IFFR 2011
We naderen het einde. Deel negen van vele delen van ons jaarlijkse verslag van het International Film Festival Rotterdam.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | DEEL 10
Inhoud: Zephyr | Robinson in Ruins | Post Mortem | Chantrapas | Le trésor des îles chiennes | Primordial Ties | Las marimbas del infierno
In een duister bos
Zephyr – Bright Future
Belma Bas • Turkije, 2010
Lange tijd houdt de regisseur een ideaalplaatje voor, ware het niet dat er iets mist. Zephyr mist haar moeder, en wanneer deze na lang tijd verschijnt kan ze haar geluk niet op. Het blijkt echter dat moeder voor langere tijd afscheid komt nemen van haar dochter. Om te voorkomen dat ze haar moeder niet weer gaat missen doet Zephyr alles om haar over te halen haar mee te nemen. Maar niets lijkt te werken. Uiteindelijk besluit ze haar moeder achterna te gaan, in een uiterste poging haar bij zich te houden. Het gruwelijke einde noopt tot een metaforische interpretatie, waarmee de film uiteindelijk iets sprookjesachtigs krijgt. (Ralph Evers)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Terug naar de natuur
Robinson in Ruins – Return of the Tiger
Patrick Keiller • Groot-Brittannië, 2010
Keiller levert met zijn film een subtiele en gevatte kritiek op de Amerikaanse invloed op Engeland en de huidige wankele dominantie van het kapitalisme en het neoliberalisme. In een prachtig shot is een spin te zien die heel langzaam een web weeft, terwijl de voiceover droog en nuchter de feiten opsomt achter de financiële crisis. De film geeft ook een prachtig en sereen beeld van het Engelse landschap dat gecontrasteerd wordt met industriële of militaire architectuur. Dit landschap dat dreigt te verdwijnen wordt door de voiceover ook in een utopische context geplaatst. Zo wordt verwezen naar oude volksopstanden en revoluties die zich richtten tegen het systeem. Maar wat vooral als idee domineert is hoe de natuur ondanks alle ingrepen en transformaties altijd zal blijven bestaan. Dit wordt samengevat door het gebruik van een citaat van de theoreticus Frederic Jameson die stelt dat ‘It seems to be easier for us today to imagine the thoroughgoing deterioration of the earth and of nature than the breakdown of late capitalism; perhaps that is due to some weakness in our imaginations.’ De film weet je op bepaalde momenten mee te nemen in een natuurlijk en vervreemdend tempo en maakt die provocerende gedachte dat het bestaande systeem in elkaar kan storten tastbaar voor de toeschouwer. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
De grauwheid van de crisis
Post Mortem – Spectrum
Pablo Larrain • Chili/Mexico, 2010
Post Mortem speelt zich af in 1973, ten tijde van de gewelddadige machtswisseling tussen Allende en Pinochet, en regisseur Pablo Larrain (wiens Tony Manero eerder op het IFFR te zien was) heeft er alles aan gedaan om de sfeer van die tijd op te roepen. Zo is de film geschoten in dezelfde korrelige, grauwe stijl die de jaren zeventig kenmerkt. Maar ook in kleding, kapsels, auto’s en het feit dat er tijdens een theatervoorstelling gerookt mag worden, doen ons denken aan deze tijd. Opvallend is de keuze voor de kadrering, dicht op de huid gefilmd en met ongebruikelijke close-ups. Ook zijn gezichten vaak onscherp in beeld gebracht. Met zijn trage, kille en subtiele stijl van filmen wil Larrain laten zien dat in tijden van crisis de ware aard van de mens pas naar voren komt. Daarin is hij geslaagd, maar die stijl leidt wel tot desinteresse bij de kijker en daarmee doet hij alsnog afbreuk aan zijn boodschap. (Ralph Evers)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Een zoekende filmmaker
Chantrapas – Spectrum
Otar Iosseliani • Frankrijk/Georgië, 2010
Vanaf het moment dat Nicolas in Parijs aankomt, lijkt de regisseur Otar Iosseliani de draad kwijt te zijn. Volstrekt irrelevante scènes gaan te lang door, waarbij hij niet of onvolledig duidelijk weet te maken wat de bedoeling ervan is. Dergelijke scènes zijn er veel waardoor het geduld van de kijker flink op de proef gesteld wordt. De sfeerimpressies of grapjes, zoals een zeemeermin, redden de film dan al lang niet meer. Jammer, want de film begint heerlijk sprankelend. (Ralph Evers)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Verdwaald in de gevarenzone
Le trésor des îles chiennes – Signals: F.J. Ossang
F. J. Ossang • Frankrijk/Portugal, 1990
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Sensuele alchemie
Primordial Ties – Bright Future
Otto Buj • Canada, 2010
De film schippert tussen realisme en fantasie, maar doet dat op een narratief ongestructureerde manier. De meeste bijrollen worden daarnaast slecht vertolkt en houden je daardoor niet geboeid. Waar de film op bepaalde momenten wel in slaagt is het scheppen van een dromerige en magische sfeer. Buj’s shots zijn mooi belicht en het sounddesign dat vage geluiden en zachte dialogen vermengt, zorgt ook voor een onwerkelijk effect. De eerste scène hanteert ook het heerlijke oude soulnummer ‘Hundred Pounds of Clay’ van Gene McDaniels, op een manier die doet denken aan het gebruik van popliedjes door David Lynch. Het is jammer dat Buj ondanks dat potentieel zo’n onevenwichtige film heeft gemaakt die als geheel niet overtuigt. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Tropische metal
Las marimbas del infierno – Bright Future
Julio Hernández Cordón • Guatemala/Frankrijk/Mexico, 2010
Las marimbas del infierno is een onevenwichtige film die een beeld wil geven van outsiders en losers die er het beste van proberen te maken in het eigentijdse Guatemala. Het acteerwerk en het vreemde verloop overtuigen echter niet, waardoor de film uiteindelijk overkomt als een uit de hand gelopen flauwe grap. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR