IFFR 2009
.
In het laatste deel van onze IFFR-recensies Mexicaanse tragedies, ontroerende Canadese worstelingen, een Britse pop-biopic, Chileense Travolta-lookalikes en Amerikaans realisme.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Inhoud: Los bastardos | Maman est chez le coiffeur | Telstar | Tony Manero | Wendy and Lucy
Alleen de schok blijft hangen
Los bastardos
Amat Escalante • Mexico/Frankrijk/VS, 2008
Het is niet moeilijk te zien wat regisseur Amat Escalante wil aantonen met Los bastardos. Armoede drijft de twee tot criminaliteit, en door frustraties over hun dagelijkse behandeling ligt gewelddadigheid op de loer. De VS zijn slechts geïnteresseerd in exploitatie van de immer binnenstromende immigranten, en de sociale onrust die dat proces met zich meebrengt wordt genegeerd. Escalante heeft de twee hoofdrolspelers zelf van de straat geplukt en de levensechtheid die hij daarmee koopt betaalt zich voor een deel uit. Maar door het schematische script en de beperktheid van de acteurs is het ook moeilijk met ze mee te gaan. Het camerawerk is sterk en de regisseur weet het zinderende Californische landschap in prachtig gekadreerde beelden te tonen. Escalante heeft goede bedoelingen met het tonen van de slechte behandeling van immigranten en de tragedies die daaruit kunnen ontstaan, maar doet er te weinig mee. De gruwelijke afloop verzekert hem van de nodige aandacht, maar deze trap in de onderbuik verdringt tegelijk de andere emoties die hij met zijn film wilde oproepen. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Ontroerende publieksfavoriet
Maman est chez le coiffeur
Léa Pool • Canada, 2008
Hoewel dit genoeg mogelijkheden biedt voor een tragische film, houdt regisseur Léa Pool genoeg ruimte over voor wat humor. Te zwaar wordt het dan ook nooit in Maman est chez le coiffeur. Het perspectief van de film ligt eerst nog bij de moeder van het gezin, maar na haar vertrek wordt het verhaal voornamelijk verteld door de ogen van de oudste dochter Elise (mooie rol van Marianne Fortier). Haar worsteling met het vertrek van haar moeder en de zorg voor haar broertje leveren de mooiste momenten op in Maman est chez le coiffeur, een bijzonder plezierige film die weliswaar wat scherpte mist, maar wel in een prettig tempo voortkabbelt en uiteindelijk zelfs weet te ontroeren. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Het mysterie achter een hitmachine
Telstar
Nick Moran • Engeland, 2008
Wat Morans film vooral toont is hoe pop in zijn beginperiode nog een onbekend territorium was dat werd verkend door avontuurlijke pioniers die hun stempel op het tijdperk konden zetten. De film toont naast Meeks ongebruikelijke oor voor een nieuwe sound ook hoe hij door middel van marketingtrucs probeerde op te vallen bij het publiek. Zo komt de door Meek geproduceerde Screaming Lord Sutch in de film over als een proto-goth-punker die door zijn gedrag al vooruit liep op de glamshock van Iggy Pop en Alice Cooper. Telstar wordt gedeeltelijk voorspelbaar als Joe zijn roem verliest en langzaam gek wordt, maar dit is het enige manco van een zeer vlotte film die door prachtig camerawerk en een aanstekelijke soundtrack de periode perfect weet te vangen. Daarnaast zijn er voor popfanaten genoeg momenten die de film leuk maken. De coda, die ingaat op wat er gebeurd is met alle muzikanten waar Meek mee werkte, is een schatkist aan feitjes over de popgeschiedenis en tevens het bewijs van de vluchtigheid van roem. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Dansen in de schijnwerpers van de dictatuur
Tony Manero
Pablo Larrain • Chili/Brazilië, 2008
Larrain weet van een eenvoudig gegeven een film te maken die de Pinochets dictatuur op een subtiele wijze bekritiseert. Raul is niet geïnteresseerd in politiek, maar schroomt er niet voor om dezelfde gewelddadige methoden te gebruiken als het regime om zijn onrealistische dromen waar te maken. Die droom wordt gevoed door een koppig en agressief machismo, maar ook door een blinde lust naar roem. Een veelzeggende scène tijdens de wedstrijd toont een legertje Tony Manero’s gekleed in wit pak en zwart overhemd, die doen denken aan een uniform. Het publiek bij de opname geniet van dit goedkope vermaak en de consumptieartikelen die ze kunnen winnen en vergeet daarmee net als Raul de realiteit. Larrains film vraagt zich onderhuids af wat de morele prijs is geweest van de welvaart die het regime van Pinochet heeft voortgebracht. Raul is daarbij de dansende opportunist die zijn geweten sust door zich blind te staren op een fantasiewereld en daarmee symbool staat voor banaliteit van het kwaad. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Zwervend en verdwaald
Wendy and Lucy
Kelly Reichardt • Verenigde Staten, 2008
Haar achtergrond wordt door Reichardt maar minimaal geschetst tijdens een kort telefoongesprek met haar ongeïnteresseerde zus en zwager. Williams weet ondanks dit minimale gegeven genoeg over te brengen in een rol die sterk wordt bepaald door gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en de kleine details die Reichardts camera oppikt. Net als Frozen River behandelt Wendy and Lucy de economische problematiek in de VS, maar Reichardts film geeft een troostelozer beeld van de werkelijkheid. Reichardt dikt de film niet aan met een geruststellende moraal waarbij mensen van nature goedaardig zijn en elkaar per definitie nodig lijken te hebben. De conclusie van de film toont op een krachtige en directe wijze dat bepaalde offers noodzakelijk zijn ondanks een onzekere uitkomst. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR