IFFR 2009
Vandaag het voorlaatste deel van onze festivalrecensies, met daarin uitgebreide aandacht voor benauwende Duitse confrontaties, realistische mensensmokkel in Amerika, Chileens en Mexicaans huishoudpersoneel, Taiwanese armoe en vermakelijke Chileense vakantiesfeer.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Inhoud: Der Architekt | Frozen River | La nana | No puedo vivir sin ti | Parque vía | Turistas
Karakter
Der Architekt
Ina Weisse • Duitsland, 2008
Josef Bierbichler is als Georg de dramatische spil van de film. Hij is een man wiens gedrag door onthullingen uit het verleden ter discussie komt te staan. Zijn simpele boerse komaf wordt gecontrasteerd met de belangrijke positie die hij als architect heeft bereikt en die in de film vaag worden toegeschreven aan de connecties van zijn rijke vrouw. Ook wordt de moeizame relatie tussen Georg en zijn ouders opgeroepen door een aantal krachtige monologen over zijn strenge opvoeding. Hierdoor krijgt de kijker inzichten in de ontwikkeling van zijn gesloten en verbitterde karakter. Als het gezin door een sneeuwstorm gedwongen worden om in het dorp te blijven, krijgt de film een benauwde sfeer, die pijnlijke confrontaties onvermijdelijk maakt. Regisseuse Ina Weisse weet de film beklemmend te maken door een goede cast en het sterke script gaat goed in op hoe onlosmakelijke bloedbanden een karakter kunnen vormen, ondanks de wens om te willen vluchten van je roots. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Toegankelijk realisme
Frozen River
Courtney Hunt • Verenigde Staten, 2008
Frozen River gaat over Amerikanen die lijden onder de economische crisis en genoodzaakt zijn om zich in de illegaliteit te begeven om zo nog het hoofd boven water te houden. De film is daarnaast een buddy-film waarin de hoofdpersonen, die allebei in de steek zijn gelaten, uiteindelijk steun zoeken bij elkaar. Frozen River won op Sundance de prijs voor de beste film, wat niet opmerkelijk is. Het acteerwerk is sterk en geloofwaardig. Regisseuse Courtney Hunt weet de armoedige leefsituatie van Ray te balanceren met humor, maar de film is uiteindelijk iets te conventioneel en onverrassend om de status van sympathieke publieksfilm te ontstijgen. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Manipulatieve huishoudster
La nana
Sebastian Silva • Chili, 2009
La nana bevat sterk acteerwerk en geloofwaardige dialogen. Veel scènes zijn ook erg humoristisch, maar hebben daarnaast iets wanhopigs omdat Raquel koppig vecht om haar plek binnen het gezin te behouden. Net als in Parque vía zijn de onderliggende thema’s van de film de klassenverschillen en de afhankelijke positie die bediendes innemen binnen rijke gezinnen in Latijns-Amerika. La nana is wel luchtiger en biedt een conclusie waarin de hoofdpersoon weer op een nieuwe manier naar haar leven leert te kijken. Sebastian Silva weet zich met La nana te profileren als een regisseur die op een toegankelijke en humoristische wijze de sociale werkelijkheid van zijn land weet te vangen. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Sentimentele rauwheid
No puedo vivir sin ti
Leon Dai • Taiwan, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Dwangmatige kluizenaar
Parque vía
Enrique Rivero Huerta • Mexico, 2008
Parque vía is net als Sebastian Silva’s La nana geïnteresseerd in de relatie tussen bedienden en hun meesters. Dit is een belangrijk gegeven in het door klassenverschillen gedomineerde Latijns-Amerika. De band tussen Beto en zijn bazin is deels gebaseerd op een familiale bezorgdheid, maar vooral door haar veranderende wensen. Beto’s geroutineerde en beschermde leven is daarnaast te vergelijken met de veilige cocon waarin zijn welgestelde meesters in verkeren. Qua stijl is Parque vía realistisch, terwijl Beto’s situatie ook vervreemdende en komische momenten bevat. Amateur Nolberto Coria weet de film moeiteloos te dragen in de tragikomische rol van Beto, maar regisseur Enrique Rivero Huerta maakt iets te veel gebruik van lange observatieshots. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Doelloze toerist
Turistas
Alicia Scherson • Chili, 2009
Turistas is de tweede film van Alicia Scherson, die al eerder opviel met Play (2005). Turistas gaat over mensen die in een impasse verkeren in hun leven. De film volgt Carla, die na een ruzie met haar man door hem in de steek wordt gelaten. Zij besluit vervolgens om er alleen op uit te gaan en ontmoet een Noorse jongen die zegt dat hij homo is. Ze trekken naar een camping op een groot natuurreservaat en Carla probeert daar haar leven op orde zetten terwijl ze de andere gasten van de camping observeert.
Schersons film moet het vooral hebben van Aline Kuppeheims charmante en weifelende vertolking van Carla. Het camerawerk weet ook een geloofwaardige zomerse vakantiesfeer te vangen, maar helaas is dat niet voldoende om de hele film te dragen. De ontwikkeling van de personages is beperkt en Scherson biedt ook weinig situaties die dramatische spanningen teweegbrengen. Misschien is het niet vreemd dat een film over een impasse deels ook lijdt aan richtingloosheid. Uiteindelijk is Turistas alleen op bepaalde momenten vermakelijk en is als een studie over de levens van personen op zoek naar zingeving en een doel in hun leven te bescheiden en onverrassend om echt op te vallen. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR