IFFR 2009
In het zesde deel kijken we naar een rommelige terugblik op de Portugese revolutie, een Roemeense dertiger met een vroege midlifecrisis, de verpersoonlijking van de Italiaanse macht, een onzekere tiener die zijn grenzen niet kent, een imponerende zoektocht naar de betekenis van de liefde, een zelfreflecterende roadmovie met Catherine Deneuve, saaie lotgevallen van een groep Litouwse vrienden, een voorspelbare verbeelding van Palestijns leed, een rauwe eigentijdse film over een vrijgelaten RAF-terrorist, en een relativerende terugblik op het einde van de Praagse lente.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Inhoud: April Showers | Boogie | Il divo | Élève libre | Je ne suis pas morte | Je veux voir | Perpetuum mobile | Pomegranates and Myrrh | Schattenwelt | The Ferrari Dino Girl
Oninteressante zoektocht
April Showers (Águas mil)
Ivo M. Ferreira • Portugal, 2009
Helaas is de film saai, en rommelig in zijn uitwerking van Pedro’s zoektocht naar de oude kameraden van zijn ouders. Het camerawerk is netjes en probeert af en toe poëtisch te zijn, maar dit past niet bij de thematiek van de film. Dat een verleden getekend door idealistisch gefundeerd terrorisme interessanter in beeld kan worden gebracht, werd tijdens het IFFR al bewezen door het rauwe en intense Schattenwelt. In vergelijking is April Showers een film waarin de personages niet overtuigen als vrijheidsstrijders en waar de last van een schuldig geweten bij de kijker als vederlicht overkomt. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Vroege midlifecrisis
Boogie
Radu Muntean • Roemenië , 2008
Boogie is een film die een nieuw hoofdstuk in de Roemeense cinema lijkt in te leiden. Regisseur Radu Muntean legt de nadruk niet op het leven onder dictator Ceauçescu, waar veel andere filmmakers dat wel doen, maar op dat na de val van zijn regime. Een leven in een modern Roemenië, dat gepaard gaat met heel andere problemen. In zeer lange, ononderbroken scènes schetst Radu Muntean het leven van een Roemeense dertiger met een vroege midlifecrisis. Bij het weerzien met zijn jeugdvrienden denkt Bogdan terug aan het leven voor de verantwoordelijkheden die het volwassen worden met zich meebrengt. Het is een onderwerp waar veel mensen zich mee kunnen identificeren en de bijzondere, compromisloze filmstijl van de regisseur maakt Boogie ook nog eens tot een visueel interessante film. Daarmee is de zo succesvolle Roemeense cinema opnieuw verrijkt met een geslaagde bijdrage. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Macht heeft een naam
Il divo
Paolo Sorrentino • Italië , 2008
Boven alles is Il divo de film van Toni Servilio. Servilio, misschien wel de beste Europese acteur van dit moment, vindt precies de juiste balans tussen imitatie en karikatuur en weerstaat de verleiding Andreotti op te groteske wijze gestalte te geven. Hij blijft vrijwel de gehele film ongrijpbaar, voortdurend fluisterend en zich behoedzaam voortbewegend. Slechts een moment valt Servilio uit zijn rol, als hij in een ijzingwekkende monoloog uitbarst waarin alle onderhuidse spanningen van zijn personage naar de oppervlakte komen. Als Il divo iets bewijst, is het dat macht een naam heeft: Giulio Andreotti. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Morele vraagstukken
Élève libre
Joachim Lafosse • België/Frankrijk , 2008
Élève libre is ongemakkelijke cinema. De (veel oudere) vrienden van Jonas lijken eerst nog onschuldige vragen te stellen over de eerste keer dat Jonas met zijn vriendinnetje naar bed is geweest, maar de vragen worden steeds persoonlijker en intiemer. Uiteindelijk bieden de vrienden zelfs aan Jonas te leren hoe hij zijn seksleven kan verbeteren. Het feit dat Jonas hier niet tegen lijkt te protesteren daagt de kijker uit een mening te vormen over de betekenis van goed en kwaad, en de mate van verantwoordelijkheid die je van een onzekere tiener mag verwachten. Dit soort morele vraagstukken zie je zelden zo expliciet terug in films, en regisseur Lafosse is te prijzen voor zijn poging dit bespreekbaar te maken. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Geen tekort aan ambitie
Je ne suis pas morte
Jean-Charles Fitoussi • Frankrijk, 2008
De film zorgde tijdens de vertoning voor een geleidelijke leegloop van de zaal. Het is misschien niet gek dat mensen geen geduld meer hebben voor een regisseur die ongegeneerd zoveel probeert te doen en daarmee lijkt op een eigentijdse Godard. Maar Fitoussi weet irritante en pretentieuze momenten opmerkelijk genoeg ook te compenseren door prachtige segmenten, zoals een deel dat in een realistische stijl is gefilmd en vertelt over een man die zijn liefdesverdriet niet kan verwerken. De prachtige shots en overgangen zijn ook imponerend in hun speelsheid en drang om te experimenteren. Fitoussi kan zeker niet worden beschuldigd van een gebrek aan ambitie. In vergelijking met de andere arthousefilms die tijdens het festival te zien waren en die vooral opvielen door statisch camerawerk, een drang om te vervreemden en een voorkeur voor narratieve leegte, is Frissou’s film te prijzen als een cinematografische tocht die toont dat alles nog mogelijk is op het witte doek. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Figuren in een landschap
Je veux voir
Joana Hadjithomas & Khalil Joreige • Libanon/Frankrijk, 2008
Daarbij zijn de filmmakers zich ook bewust van de kloof die bestaat tussen getoonde beelden en het voorstellingsvermogen van de kijker. De film heeft hypnotische shots van het landschap die worden aangevuld door een dromerige shoegaze-soundtrack. In monologen wordt op een associatieve wijze beschreven wat er in het land gebeurd is. De film presenteert geen historische feiten en schetst ook niet de context van het conflict. Daarmee is Je veux voir een bescheiden meditatie over de recente gebeurtenissen in Libanon door de ogen van een buitenstaander en die door zijn ongebruikelijke stijl de kijker weet te raken. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Saaie Litouwers
Perpetuum mobile
Valdas Navasaitis • Litouwen/Frankrijk, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Israël deed het beter
Pomegranates and Myrrh (Al mor wa al rumman)
Najwa Najjar • Palestina/Frankrijk/Duitsland/Groot-Brittannië, 2008
De film van regisseur Najwa Najjar, grotendeels gefilmd in (de omgeving van) Ramallah, draait om een pasgetrouwd koppel dat ruw uit elkaar wordt gehaald na een Israëlische inval. Als Zaïd zich verzet tegen de confisquatie van zijn grond wordt hij gearresteerd. Kamar wordt aan haar lot overgelaten en vindt steun bij de barvrouw van het plaatselijke café en haar dansleraar Kais. Het verhaal van Pomegranates and Myrrh lijkt op dat Lemon Tree, waarin Hiam Abbass ook een hoofdrol had. Regisseur Eran Riklis, opvallenderwijs een Israëlier, slaagde er met die film — en met het vergelijkbare The Syrian Bride — beter in om het Palestijnse leed te verbeelden dan Najjar hier doet. Haar verhaal mist scherpte en originaliteit en verzandt daarmee in een goed bedoelde, maar ook degelijke en voorspelbare film. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Beklemmende wraakspiraal
Schattenwelt
Connie Walther • Duitsland, 2008
Schattenwelt is gefilmd in rauwe grijstinten en volgt de RAF-terrorist Widmer, die net is vrijgekomen na een lange gevangenisstraf. Hij probeert zijn leven weer op orde te krijgen en wordt in de gaten gehouden door zijn emotioneel instabiele buurvrouw Valerie (intens vertolkt door Franziska Petri). De film focust daarnaast op de advocaat van de terrorist en een jonge architect, die op het eerste gezicht geen connectie lijkt te hebben met de andere personages. Gaandeweg wordt duidelijk dat de andere personages Widmer willen confronteren met de gevolgen van zijn gewelddadige daden.
Schattenwelt weet een goed beeld te geven van mensen die door herinneringen en trauma’s in een schemergebied zijn terecht gekomen waar zij zich niet meer kunnen schikken naar het alledaagse bestaan. Actrice Franziska Petri is daarbij vooral sterk en geloofwaardig in haar agressieve wispelturigheid. De film maakt ook perfect gebruik van het psychedelische nummer ‘Spoon‘ om de verwarring van de personages aan te geven. De film is in zijn rauwe en onopgesmukte intensiteit vergelijkbaar met Matthias Glasners Der freie Wille en Fatih Akins Gegen die Wand. Schattenwelt toont daarnaast aan dat de nieuwe golf van eigentijdse Duitse cinema er niet voor schroomt om confronterende films te maken. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Ambigue nostalgie
The Ferrari Dino Girl (Holka Ferrari Dino)
Jan Nĕmec • Tsjechië, 2008
In de film maakt Nĕmec ook gebruik van de filmbeelden die hij in 1968 schoot en deze vormen een sterk contrast met de gereconstrueerde beelden. The Ferrari Dino Girl is bovenal een bescheiden terugblik op een dramatische gebeurtenis die de geschiedenis van Nĕmecs land getekend heeft. De ironische conclusie van de film toont ook dat de regisseur in staat is om met een relativerende blik naar het verleden te kijken en dit maakt zijn verslag des te sterker. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR