
IDFA 2012
IDFA 2012 is inmiddels afgelopen, maar 8WEEKLY gaat nog even door met de verslaglegging. In dit vierde deel kijken (en luisteren) we naar Harry Dean Stanton, een reconstructie van een bijna drama uit 1925, een hels avontuur op een vissersschip, overleven op de hellingen van de Annapurna en de dagelijkse perikelen van de Haagse zedenpolitie.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7
Inhoud: Harry Dean Stanton: Partly Fiction | Icebound | Leviathan | The Ridge | De sekspolitie
Eigenzinnig genie
~
Huber wisselt de sessies met Dean Stanton en de gesprekken met bekenden af met bezoekjes aan Harry’s favoriete bar in downtown LA, volgt hem als hij in een taxi de stad doorkruist (zonder echt een doel te hebben) en laat haar camera door zijn huis dwalen, daarbij stuitend op kleine aanwijzingen over wat de acteur belangrijk vindt in het leven of zijn lange carrière. Weinig, zo blijkt. Dean Stanton is door het leven gestruikeld, zonder daarbij veel belang te hechten aan materieel bezit. Ook is er nooit een vrouw blijven hangen, al heeft hij wel wat halfslachtige pogingen gedaan. Niet dat hij niet in ze geïnteresseerd was. Openhartig laat hij los dat het scoren van vrouwen veel makkelijker bleek toen hij wat beroemder werd. Maar ook wordt duidelijk dat zijn beroemde en carrièredefinierende hoofdrol in Paris, Texas bepaald geen vanzelfsprekendheid was. Na dertig jaar bijrollen gespeeld te hebben twijfelde hij enorm aan zijn vermogens om een leading man te zijn. Huber bewijst dat een goede documentairemaker vooral het vertrouwen moet winnen van de hoofdpersoon. Dat is gelukt in dit geval. Als Harry zingt hoeft ze weinig anders te doen dan haar camera op hem te richten. Zijn stem gaat door merg en been. (Erik Kersten)
Terug naar boven
Hondenrace tegen de klok
~
Want spannend is het wel, het verhaal dat na een telegram van de dokter aan Washington door de pers werd opgepikt en groot uitgemeten. Want het vaccin was weliswaar onderweg, maar moest met een estafette van sledehonden naar Nome gebracht worden. Heldhaftigheid, opofferingsgezindheid, het laatste stukje Amerikaanse frontier: dat alles werd onder invloed van de opkomende massamedia vormgegeven tot een Amerikaanse mythe. Icebound prikt aan de ene kant de onderdelen van de mythe door, maar houdt het met deze film ook in stand. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Overrompelende maar te lange horrordocumentaire
~
Maar de film lijdt ook aan het euvel waar zoveel regisseurs last van hebben: ze weten niet wanneer het genoeg is. Als ze een strakkere montage hadden gekozen en een half uur uit de film geknipt hadden was het resultaat beter geweest. Door de lengte van shots gaan het overrompelende effect en de mystiek verloren. Erg jammer. Als je gedachten tijdens het kijken afdwalen naar de techniek (‘Hoe hebben ze dit shot nu precies gefilmd?’) is dat geen goed teken. (Erik Kersten)
Terug naar boven
Internationale reddingsactie
~
Wat volgt is een indrukwekkende verzameling bergklimmers uit alle windrichtingen van de wereld die betrokken raken bij de reddingsactie. De makers zoeken ze allemaal thuis op en laten hen vertellen over de reddingspoging, het klimmen in het algemeen en nog wat algemene levensvisies. Het haalt de vaart en spanning uit het verhaal dat daar toch al niet bol van staat. Bovendien: er zullen zich toch wel spectaculairdere zaken op die beruchte berg hebben afgespeeld? De situatie van de diverse plukjes klimmers op de berg is wel fraai en helder vormgegeven, maar het camerawerk is een beetje hit & miss in deze film die door het hinken op twee gedachten onderuit gaat in een spagaat. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Keuvelen met prostituees
~
Maar door de herhaling van zetten en de soms knullige werkmethodes wordt de angel er ook wat uitgehaald. Dat knullige zit hem bijvoorbeeld in de haperende en verouderde computersystemen, de invallen te voet waar weer eens niets gevonden wordt, of de gesprekjes met een kopje koffie op het fletse politiekantoor. Het had allemaal net wat scherper gemogen en strakker gemonteerd kunnen zijn, waardoor je als kijker meer in het werk getrokken wordt. Maar ja, dat goeiige en halfslachtige is ook wel weer typisch Nederlands. (Erik Kersten)
Terug naar boven