IFFR 2012
.
In het derde verslag van het Internationale Filmfestival in Rotterdam onder andere aandacht voor Italiaanse geplaag, de stad Helsinki, het Chinese platteland, een Goede Vrijdagprocessie in Sicilië en allochtoonse boefjes in Zweden.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7
Inhoud: L’estate di Giacomo | Helsinki, Forever | Egg and Stone | Way of Passion | Play | Tokyo Playboy Club
Helsinki, Forever — Signals: Peter von Bagh
Peter von Bagh • Finland, 2008
Von Bagh koos verschillende bronnen om zijn stadsverhaal te vertellen: schilderijen, foto’s, quotes van dichters en schrijvers in voice-overs. Maar het bulk bestaat uit bewegende beelden, zowel fictie als non-fictie. Daar zitten ware pareltjes bij, zoals de opening: zwart-wit beelden van een enorme ijsbreker aan het werk die begeleidt wordt door drommen wandelaars op het ijs. Qua opbouw kiest hij de ene keer voor de chronologie, dan weer voor een aanpak per stadswijk. Dat maakt het er – voor de niet-Helsinkikenner – niet altijd even gemakkelijk op de/een draad te volgen, waarbij de lastige Finse plaatsnamen niet in het voordeel werken. Iets meer duiding was zo nu en dan wel prettig geweest; zo zal bijvoorbeeld niet iedereen buiten Finland helder zijn wat de Winteroorlog precies inhield. De film lijkt een beetje op twee gedachten te hinken: enerzijds het willen geven van een los, poëtisch beeld van Helsinki en anderzijds een visuele geschiedenis van de stad. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Meisje in China
Egg and Stone (Jidan he shitou) — Tiger Awards Competition
Ji Huang • China, 2012
Het vergt enig geduld van de kijker, maar het trieste beeld van meisjes en vrouwen in China dat aan de hand van ‘het geval’ Honggui geschetst wordt, maakt in z’n schijnbare eenvoud toch indruk. Het naturel spel van de niet-professionele acteurs speelt hierbij een cruciale rol. Huang levert een stijlvol debuut af, met soms prachtig gecomponeerde beelden. Hierbij mag een vermelding van Ryuji Otsuka, die niet alleen voor de soms fraaie beelden zorgde, maar ook als editor en producent optrad, niet achterwege blijven. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
De verbroedering des lijdens
Way of Passion — Spectrum
Joerg Burger • Oostenrijk, 2011
Er is geen voice-over, er zijn geen interviews en zelfs de flarden gesprekken die we opvangen worden (met een uitzondering) niet vertaald. Enige duiding ontbreekt, maar daar gaat het Burger — die het geheel samen met een tweede cameraman en een geluidsman registreerde — ook niet om. De kijker komt er zelf wel achter dat de processie de hele nacht doorgaat en pas de volgende dag, na zo’n 24 uur, eindigt. Puur registrerend wordt mooi het toenemend lijden zichtbaar gemaakt. Er wordt op de huid gezeten van de dragers, die steeds benauwder gaan kijken, vaak onder het kaarsvet zitten en zo nu en dan afgelost moeten worden. Meeleven met de processieganger is het doel; de heftige emoties en verbroedering na afloop daardoor knap invoelbaar gemaakt. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven
Spelen met anderen
Play — Spectrum
Ruben Östlund • Zweden/Frankrijk/Denemarken, 2011
Stilistisch wordt ook nu weer vaak gekozen voor een vast standpunt, slechts een enkele keer kiest de camera in de lange shots een ander kader. Niet zelden speelt de actie zich aan de rand van het of zelfs daarbuiten af. Het lijkt welhaast of de camera willekeurig ergens is neergezet, maar de manier waarop het geheel geënsceneerd is verraadt een zorgvuldige voorbereiding. Ook het sterke, volslagen overtuigende acteren van in dit geval merendeels kinderen maakt indruk. En ook nu weer speelt Östlund met verve met sociale conventies. Hij toont genadeloos de ongemakkelijke trekjes van sociale interacties en groepsgedrag; het schuurt regelmatig en roept niet zelden de interessante vraag op: ‘Wat zou ik doen?’. (Marcel Westhoff)
Tarantino-light
Tokyo Playboy Club — Tiger Awards Competition
Yosuke Osuka • Japan, 2011
Met de opening, die vergezeld gaat van een droge en bloederige actie, belooft Tokyo Playboy Club nog veel goeds. Maar de film stelt in ieder opzicht teleur. Wat moet leiden tot spanning en intriges levert niet meer op dan voorspelbare wendingen en verveling. Ondanks de acties ligt het tempo van de film bijzonder laag. De verhaallijn is mager en net wanneer het bloederig of spannend dreigt te worden, draait de camera weer uit beeld. De film wordt wel vergeleken met de stijl van Tarantino, maar maakt die verwachting niet waar. Buiten de visuele aankleding van het louche nachtleven biedt Tokyo Playboy Club niets nieuws en verrast nergens. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven