Imagine 2010
Deel twee van ons festivalverslag, waarin we eerlijk gezegd niet heel erg vrolijk worden van het geboden niveau. Dat kan natuurlijk toeval zijn en snel omslaan, want ons staan tot en met komend weekend nog genoeg films in het vooruitschiet.
INHOUD: Transmission | The Wild Hunt | Survival of the Dead | Salvage
Apathisch na apocalyps
Transmission
Roland Vranik • Hongarije, 2009
Veel over het hoe en waarom blijft onduidelijk of wordt slechts summier toegelicht in deze curieuze postapocalyptische visie waarin apathie de boventoon voert. Regisseur Vranik neemt de tijd om zijn summiere verhaal te vertellen — te veel tijd, zou je haast zeggen. De handel en wandel van de personages en met name de dood van de vrouw missen door de afstandelijkheid de emotionele impact die ze zouden moeten hebben. De personages lopen lamgeslagen door het beeld; de kijker loopt schouderophalend de zaal uit.
Terug naar boven
Fantasie versus realisme
The Wild Hunt
Alexandre Franchi • Canada, 2009
Alexandre Franchi’s debuut is in eerste plaats een boeiende inkijk in een voor vele mensen onbekende wereld. Dat levert zoals te verwachten de nodige humoristische momenten op, want volwassen mensen die het hele jaar toeleven naar het moment dat ze in maffe pakjes zich doodserieus onderwerpen aan allerlei bizarre spelregels, vraagt om belachelijkmaking. Dat blijkt echter niet het uiteindelijke doel van Franchi en co-scenarist Mark Antony Krupa (die tevens de rol van Bjorn op zich neemt), die een goede balans tussen romantiek, actie en humor weten te vinden. Het sterke spel, de overtuigende locatie (in werkelijkheid een echte LARP-lokatie) en de goede spanningsopbouw maken de ontsporing van het weekend opvallend geloofwaardig. Beschaving blijkt wederom slecht een dun laagje te zijn dat bij sommige types, die de grens tussen fantasie en realisme niet meer kunnen onderscheiden, makkelijk afbladdert.
Terug naar boven
De verrassingsfilm
Survival of the Dead
George A. Romero • VS, 2009
Voor de rest is het verhaal over een eilandje waar twee patriarchen, met onbegrijpelijk genoeg Ierse accenten (in godsnaam, waarom George? Waarom?), elkaar naar het leven staan en waar een aantal gedeserteerde soldaten op terecht komt, slaapverwekkend. Over interessante morele kwesties wordt heengestapt, boeiende personages zijn er niet, sommige plotingrepen lachwekkend soapachtig (een plotseling opduikende tweelingzus? Werkelijk?) en enige spanning ontbreekt totaal. Zelfs op het gebied van het op originele wijze over de kling jagen van zombies vertoont de film creatieve bloedarmoede. Wanneer jaagt Romero deze dode filmreeks een keer een kogel door de kop?
Terug naar boven
Berg je
Salvage
Lawrence Gough • Groot-Brittanie, 2009
Deze lowbudgetfilm verrast in het begin door de degelijke regie en het redelijk overtuigende spel, waarbij gezegd moet worden dat een straffer tempo en een betere soundtrack de effectiviteit flink hadden kunnen verhogen. Zodra de oorzaak van de ramp zich openbaart, wordt alle zorgvuldig opgebouwde geloofwaardig helaas direct tenietgedaan. Een gekke man met een misvormd hoofd moet van goede huizen komen wil hij imponeren — en daar komen opeens helaas de low low-budgetkwaliteiten van deze film keihard om de hoek kijken. Actrice Neve McIntosh, die de rol van moeder tot dan toe goed vorm gaf, gaat dan (van schrik?) ook opeens enorm aan overacting doen.
Terug naar boven