IDFA 2009
In ons tweede verslag aandacht voor een Deense terrorist, Knight Rider in Estland, nuchtere IND-medewerkers, een elektronische Pearl Harbor, de bizarre lotgevallen van Jimmy, de uitzichtloze situatie die Afghanistan heet en oorlogsmisdadigers in Congo.
Deel 1 | Deel 2 | Deel 3: When You’re Strange | Deel 4 | Deel 5
Inhoud: The Accidental Tourist | Disco and Atomic War | Gatekeepers | Pax Americana and the Weaponization of Space | The Snowman | Survivors – Days in Zhari Police Station | Weapon of War
Een doodnormale terrorist
The Accidental Tourist – Mid-Length Competition
Miki Mistrati, Nagieb Khaja • Bosnia-Herzegovina, 2009
Cem slaagt erin Kadirs zus en zijn streng gelovige vriend te interviewen. Kadir zelf heeft nog met niemand willen praten, maar voor mede-moslim Cem maakt hij uiteindelijk een uitzondering. De documentairecrew mag de gevangenis in om hem vragen te stellen. Dat Cem niet erg ervaren is als interviewer en na bijna elk antwoord reageert met ‘ok’ is nog wel aandoenlijk, maar dat hij zo weinig uit zijn primeur haalt pleit niet voor hem. Er had veel meer in The Accidental Tourist gezeten. Het onderwerp is er interessant genoeg voor. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Televisie en ideologische oorlog
Disco and Atomic War – Reflecting Images: Best of Fests
Jaak Kilmi • Finland/Estland, 2009
Pogingen van de machthebbers om de ontvangst van Finse tv de kop in te drukken werden telkens door inventieve Esten teniet gedaan. De vader van regisseur Jaak Kilmi was zo iemand, en voor de kleine Jaak staat de periode gelijk aan opwinding en spanning. Met behulp van fraai gestileerde ensceneringen, kleurrijke archiefmateriaal en interviews wordt een luchtig en bijna nostalgisch beeld geschetst van een periode waarin de Esten bijna onbewust de frontlinie vormden van de ideologische oorlog tussen Oost en West. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Het voordeel van de twijfel
Gatekeepers – Premieres from the Lowlands
René Roelofs • Nederland, 2009
Wie zou willen (mevrouw Verdonk, letten we op?), kan de documentaire misbruiken om ‘aan te tonen’ dat het Nederlandse asielbeleid te soft zou zijn. Nederland neemt bijvoorbeeld vijfhonderd Irakese vluchtelingen op die in Syrië in een vluchtelingenkamp zitten. De functionarissen die de vluchtelingen ter plaatse ondervragen, zijn vrij soepel in hun oordeel. ‘Je moet iemand het voordeel van de twijfel geven,’ wordt meermalen gezegd, ook als de feiten niet helemaal kloppen. Vooral ontstaat echter een beeld van een gewoon bedrijf, waar werknemers hun best doen maar het werk normaal gesproken niet mee naar huis nemen. Gatekeepers wordt er beetje saai van. Het enige buitenissige in de documentaire is de bedrijfsradio, waarop de klanttevredenheidscijfers worden voorgelezen en liedjes worden opgedragen aan de medewerkers van de week. Raar. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
De nieuwe wapenwedloop
Pax Americana and the Weaponization of Space – Reflecting Images: Panorama
Denis Delestrac • Canada/France, 2009
De uitgestrooide informatie zal de kijker soms doen duizelen, maar de documentaire is fraai gefilmd en helder geïllustreerd. Bovendien is het doel, dit onderbelichte probleem op de kaart te zetten, een nobele. Het lijkt er namelijk op dat in het streven het voortouw te nemen de VS juist een kettingreactie op gang brengt waarvan de destructieve kracht niet zal onderdoen voor die van de dagen van de Koude Oorlog. China heeft – door als test een oude satelliet kapot te schieten – inmiddels met daden en niet alleen woorden aangegeven zich niet neer te leggen bij een Amerikaanse hegemonie in de ruimte. Een verdrag lijkt de beste en simpelste oplossing, maar één land ligt steeds dwars: de VS. Ondertussen worden er wel jaarlijks letterlijk miljarden dollars aan research besteedt. Het verleden leert dat het lastig is het Amerikaanse militair-industriële complex te beïnvloeden, en nu zal dat niet anders zijn. Wellicht dat Pax Americana toch een klein beetje kan helpen. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Intrigerend en ontroerend
The Snowman – First Appearance Competition
Juliet Lamont • Australië, 2009
De speurtocht van maakster Juliet Lamont naar de waarheid omtrent haar vader is een interessante. Als kijker wordt je steeds nieuwsgieriger naar de waarheid. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat die levendige man van toen waar iedereen het over heeft dezelfde man is als die verwarde alcoholist van nu? Langzamerhand wordt vooral duidelijk welke impact die verandering op zijn naaste omgeving heeft gehad. Het wegvallen van echtgenoot en vader, de bizarre manier waarop dat is gebeurd en vooral de plotsheid ervan zijn nauwelijks te bevatten. Worden zoals het was is onmogelijk, maar de langzame toenadering tussen Jimmy en zijn voormalige gezin aan het eind van de film is een eerste stap. Een intrigerende zoektocht, maar vooral een ontroerend portret. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
De Afghaanse uitzichtloosheid
Survivors – Days in Zhari Police Station – Reflecting Images: Panorama
Kyung-Ran Kang • Zuid-Korea, 2009
Binnen enkele minuten wordt duidelijk dat de makers er niet voor terug deinzen de meest gore kanten van de oorlog te tonen: en detail worden verminkte zelfmoordenaars en verwondingen getoond. Absurditeit blijkt ook nooit ver weg. Zo wordt iemand neergeschoten nadat die nabij een motor met landmijnen werd aangetroffen. Hij rende weg, en dat maakte hem dus verdacht. De zwaargewonde man wordt geholpen, op een brancard door het raam van een jeep gepropt en vervolgens een tijd aan z’n lot overgelaten, terwijl de Afghaanse politie probeert met machinegeweren en raketten(!) de mijnen tot ontploffing te brengen – wat niet lukt. Survivors biedt weinig nieuwe inzichten in de situatie in Afghanistan, maar drukt ons allen nog eens met de neus op de wanhopige en bloedige feiten. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Het perspectief van de verkrachter
Weapon of War – Premieres from the Lowland
Femke van Velzen, Ilse van Velzen • Nederland, 2009
Weapon of War toont maar weer eens aan dat oorlogen alleen maar slachtoffers kennen en dat de moordenaars en verkrachters net zo aan post-traumatische stoornissen lijden. Hoogtepunt van de film is een confrontatie tussen dader en slachtoffer. Hij komt om vergiffenis vragen, zij wil hem duidelijk maken wat hij haar heeft aangedaan. De sympathie ligt toch vooral bij de vrouw – hij lijkt er vooral op uit te zijn om zijn eigen nare dromen kwijt te raken. Maar toch. Het begin is er.
Weapon of War is zonder meer een bevoogdende film, maar het is te makkelijk om hem daarom als verkeerd af te doen. Zoals Koenders in zijn speech vertelt zijn er genoeg soldaten in de Congo die niet begrijpen wat er mis is met verkrachting – vrouwen zijn immers oorlogsbuit – tot ze de film zien. Dan moet je wel heel politiek correct zijn om toch kritiek te hebben op het geheven vingertje. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IDFA