
IFFR 2013
.
8WEEKLY besteedt uiteraard uitgebreid aandacht aan het 42ste Internationale Film Festival Rotterdam. Een festival dat gevierd en gewaardeerd is, maar dat ook onder druk staat om films te trekken die op andere festivals wellicht meer pers kunnen halen. En een festival dat, zeker in deze crisistijd, moeite heeft om de bezoekersaantallen van weleer te halen.
Het halen van die bezoekers staat en valt met de kwaliteit van het filmaanbod, hoezeer de organisatie ook probeert de filmbeleving op andere aspecten (food, drinks, talkshows, live muziek, dj’s, exposities, etc) te beïnvloeden. Hoe het staat met die kwaliteit valt hier de komende dagen te lezen.
DEEL 1 |
~
Gepraat leidt af van visuele beleving
Gebo and the Shadow
Manoel de Oliveira • Portugal/Frankrijk, 2012
~
Gebo, een gepensioneerde accountant woont samen met zijn vrouw Doroteia en schoondochter Sofia in een huis. Er heerst een spanning in deze film omtrent de zoon van Doroteia, João. Doroteia ziet in hem de ideale zoon, maar Gebo en Sofia weten wel beter. De situatie verandert dramatisch wanneer João plotseling op het toneel verschijnt. (Ralph Evers)
Yawn of the Dead
~
Met behulp van veel close-ups en geringe scherptediepte wordt Beto’s vaak dromerige wereldbeeld door cameraman Matías Penachino verbeeldt. Zonder effectbejag – maar daardoor niet minder onsmakelijk – is bovendien de lichamelijke onttakeling van Beto in beeld gebracht: de kleding die aan zijn wonden blijven kleven, het aan elkaar plakken van de gapende snee in zijn zij (een verwijzing naar het lijden van Jezus?), of de levende maden die hij uit zijn huid vist. Los van de onsmakelijke beelden is dit een origineel en onalledaagse, stilistisch fraaie zombiefilm met een paar verrassend humane momenten. (Marcel Westhoff)
Getergde leeuwen
~
Hoffman en Phoenix zijn twee kanten van dezelfde medaille. Ze hebben elkaar nodig. Beiden zijn ook lichtgeraakt en ontvlambaar, maar waar zich dat bij Quill uit in lang aangehouden woede-aanvallen explodeert Dodd op die momenten dat er te lang aan zijn denkbeelden is gezaagd. Anderson gebruikt de relatie van Dodd’s theorieën met de Scientology-religie niet om commentaar te geven op die beweging. Uit de film spreekt eerder een waardering voor het levenswerk van oprichter L. Ron Hubbard. In zijn visie gelooft Dodd oprecht dat mensen beter af zijn als ze hem volgen, en dat geldt dus ook voor Hubbard. Maar dat aspect van The Master komt ook niet goed uit de verf. De film wordt stuurloos zodra Anderson focust op de beweging en de oefeningen die Dodd doet met zijn volgelingen en met zijn testsubject Freddie. Alsof hij niet precies weet wat hij er verder mee moet. Uitzonderingen zijn de scènes waarin Dodd bevraagd wordt en omstanders of gelovigen twijfelen aan zijn visie. De woede die opborrelt in de anders zo aimabele Dodd is schitterend om te zien. En op die momenten dat Anderson zich concentreert op de band tussen de twee mannen is de film zelf dan ook echt meesterlijk. Het is werkelijk een genot naar de acteerkanonnen (en overigens ook naar de ijzersterke Amy Adams als Dodds vrouw, de drijvende kracht achter de beweging) te kijken. (Erik Kersten)
Heldere visie op een getroubleerde jongen
~
Ze heeft gelijk, maar Simon is ook meer dan dat. Er zit toekomst in de Newyorkse student die in Parijs is belandt, maar het zal heel wat zelfreflectie en mental repair vergen om daar te komen. Simons onderzoeksonderwerp wordt visueel ingezet om zijn getroubleerde blik te laten zien, schuivend van focus naar abstractie. De film toont zowel zijn empathische als gemankeerde kant en geeft een eerlijke kijk op seksualiteit en de behoefte van de mens naar geborgenheid en liefde. (Erik Kersten)
Het plan en de uitwerking
Wasteland
Rowan Athale • Groot-Brittannië, 2012
~
We hebben het eerder gezien: een paar rap van de tongriem gesneden, immer met elkaar dollende good guys, een charismatisch enge boef (Neil Maskell uit Kill List), wat couleur locale, een kluis vol geld en een plan. Voeg hierbij een flitsende montage waarin de voorbereidingen van de klus snel wordt geschetst en – we zien ‘m al mijlenver van tevoren aankomen – een ‘verrassende’ twist aan het eind. Nieuw is het allemaal niet, maar het wordt degelijk en met vaart door debutant Rowan Athale verteld. Een vermakelijke heist-film, waarbij de kijker het verstandelijk vermogen zo nu en dan even op een laag pitje kan zetten. Wasteland is uiteindelijk namelijk een stuk minder slim dan hij probeert te zijn. (Marcel Westhoff)