IDFA 2009
In het eerste verslag van het 22e IDFA onder meer aandacht voor de openingsfilm, de legendarische bokswedstrijd tussen Mohammed Ali en Georger Frazier, de wereldreis van de Graf Zeppelin, en twee fraaie Australische producties.
Deel 1 | Deel 2 | Deel 3: When You’re Strange | Deel 4 | Deel 5
Inhoud: War Games and the Man Who Stopped Them | Thriller in Manila | Houston We Have a Problem | Farewell | U.N. Me | Contact | Salt
Krampachtig spannend
War Games and the Man Who Stopped Them – Feature-Length Competition
Dariusz Jablonski • Polen/Slovakije, 2009
Helaas voor makers én kijkers overlijdt Kuklinksi vlak voor de start van de opnames. Niet getreurd, want aan goede sprekers (uit zowel Polen als de VS) en een boeiend verhaal geen gebrek. Had regisseur Jablonski echter maar wat meer vertrouwen gehad in de kracht van zijn onderwerp. Nu probeert hij door allerlei stilistische toevoegingen op een krampachtige manier het geheel spannender te maken dan het is. De sprekers zijn goed (op allen die hem hebben meegemaakt maakte Kuklinski een enorme indruk) en de manier waarop oude foto’s met hedendaagse beelden zijn verweven knap. De werkelijk spuuglelijke opnames die Jablonksi met zijn kleine amateurcameraatje meende te moeten maken voegen niets toe maar leiden alleen maar af, net als de beslissing om de meeste interviews een effect mee te geven alsof je door luxaflex heen kijkt. Ook de manier waarop de strategische verhoudingen tussen Oost en West worden geduid door middel van animaties, vormgegeven als een computerspel, pakt verkeerd uit. Een game? Als de Koude Oorlog nou juist iets níet was, dan was dat het wel een spelletje. En heeft Kuklinksi de wereld werkelijk voor een Derde Wereldoorlog behoed? Een echt overtuigend argument kan de film hiervoor niet geven.
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Enerverende strijd tussen zwaargewichten
Thriller in Manila – Reflecting Images: Best of Fests
John Dower • Engeland, 2008
Wat de wedstrijd én documentaire extra dimensie geeft is de curieuze relatie tussen Ali en Frazier. Ooit waren het vrienden, waarbij Frazier Ali volop steunde toen deze toenmalige wereldkampioen uitgesloten werd van de bokssport omdat hij weigerde naar Vietnam te gaan. Frazier pakt hierop de wereldtitel, en toen Ali mocht terugkeren in de bokswereld (iets dat Frazier altijd had gewild) was een wedstrijd tussen beiden onvermijdelijk. Daarmee veranderde ook opeens Ali’s toon ten opzichte van zijn tegenstander. Vaak ingefluisterd door de Nation of Islam begint hij zijn tegenstander consequent een ‘Oom Tom’ te noemen, een onderdanige zwarte. Maar daar blijft het niet bij: Ali noemt Frazier dom en lelijk, en vergelijkt hem in aanloop naar hun derde wedstrijd in Manila in toenemende mate met een gorilla. Psychologische oorlogsvoering van Ali? Wellicht, maar het is opvallend om te zien dat het Frazier tot op de dag van vandaag krenkt – ondanks berouw van Ali.
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
De oliejunk
Houston We Have a Problem – Reflecting Images: Panorama
Nicole Torre • VS, 2009
Het is een lange introductie naar de kern van de film: hoe moet het nu verder met de Amerikaanse energiebehoefte? Of beter gezegd: energieproductie? Hierbij zijn we weer terug bij het begin: er is behoefte aan ondernemers die risico durven nemen, die op zoek gaan naar nieuwe manieren van duurzame energie. Zeg maar de wildcatters van de groene stroom – en die zijn er al. De uitspraken en beloftes van president Obama over dit onderwerp stemmen eveneens hoopvol. De kijker weet echter wat er in het verleden van dat soort beloftes terecht kwam.
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Wereldreis van een majestueuze moloch
Farewell – Feature-Length Competition
Ditteke Mensink • Nederland, 2009
De schitterende beelden schetsen een fraai beeld van de reis, waarbij de reizigers overal als helden werden onthaald. In vogelvlucht komt het leven op de grond voorbij: de straatrellen in Berlijn, de arbeiders in ‘heilstaat’ Rusland, de bannelingen in Siberië. De periode waarin de reis werd volbracht kan gezien kan worden als een relatief onschuldige tijd. De beurskrach moest zich nog aandienen en de nazi’s waren nog niet aan de macht. De voortekenen van wat er te gebeuren staat zijn wel al zichtbaar. Het is subtiel verweven in de spectaculaire vlucht en de liefdesgeschiedenis die er zich aan boord afspeelt. De pogingen om ‘echt opwindend’ drama aan het verhaal toe te voegen (Komt de zeppelin over de bergen? Lukt het ze de Pacific over te steken?) zijn leuk, maar in feite niet echt nodig. Het schitterende archiefmateriaal is al genoeg om meegevoerd te worden met de zeppelin.
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Drammerig pamflet
U.N. Me – First Appearance Competition
Ami Horowitz, Matthew Groff • VS, 2009
Ami Horowitz heeft echter goed gekeken naar de Michael Moore/Morgan Spurlock-school en meent daarom voortdurend in beeld te moeten springen om te pogen scherp dan wel leuk uit de hoek te komen. Erger zijn de grappig bedoelde animaties bij pijnlijke onderwerpen en de wel erg weinig gebalanceerde boodschap. Sterker: George W. zou zich wel in deze film kunnen vinden (Iran als übervijand. De poging het Saddam-regime wéér aan Al Qaida te linken.) Met de montages en de vaak weinig subtiele muziekkeuze wordt bovendien wel erg opzichtig op het gevoel gespeeld. Het maakt van U.N. Me in plaats van een overtuigend argument een drammerig pamflet.
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
‘Space age’ ontmoet stenen tijdperk
Contact – Feature-Length Competition
Bentley Dean, Martin Butler • Australië, 2009
Toevallig ging er een cameraman met de expeditieploeg mee, wat prachtige kleurenbeelden oplevert van de uiteindelijk unieke ontmoeting tussen twee werelden; die van het stenen tijdperk en de space age. Een aantal van de betrokkenen vertelt hierover, waarbij met name Yuwali (die destijds zeventien was) een geboren verhalenvertelster blijkt te zijn. Het betekende voor de groep, die enkel uit vrouwen en kinderen bestond, in een klap het einde van hun levenswijze. Aangrijpend.
Terug naar boven | Deze film op site IDFA
Onaardse schoonheid
Salt – Short Competition
Michael Angus, Murray Fredericks • Australië, 2009
Terug naar boven | Deze film op site IDFA