Meer dan sushi en samurai
New Playgrounds, het gekozen thema van dit jaar, wordt in ons verslag over het vierde Camera Japan festival niet echt besproken. Dat kan aan onze selectie gelegen hebben. De films die we gezien hebben zijn eerder degelijk dan vernieuwend, al ligt dat voor het werk van Koji Wakamatsu iets anders. All around Us is de uitschieter in een verder wat middelmatig aanbod.
at kan aan onze selectie gelegen hebben. De films die we gezien hebben zijn eerder degelijk dan vernieuwend, al ligt dat voor het werk van Koji Wakamatsu iets anders. All around Us is de uitschieter in een verder wat middelmatig aanbod.
Inhoud: Shinjuku Mad | A normal life, please | United Red Army | Locked out | Monsterland | Tokyo! | Heaven’s Door | Vacation | All around Us | One Million Yen Girl
Elegantie en esthetiek
Shinjuku Mad
Koji Wakamatsu, 1970
Terug naar boven
Onthutsende nachtmerrie
A Normal Life, Please
Tokachi Tsuchiya, 2009
Documentaire over cementchauffeur Kaikura die in de door de vrije markt gedomineerde Japanse bouwsector bijna ten onder ging aan de onmenselijke werkomstandigheden die er, na de deregulering in de jaren negentig, waren ontstaan. Een hausse aan aannemers en onderaannemers overspoelde die markt en ze hadden allen gemeen dat de nadruk vooral lag op zo laag mogelijke kosten. Regisseur Tsuchiya Tokachi heeft Kaikura een jaar lang gevolgd in zijn strijd tegen zijn werkgever. Tegen hun intimidaties in blijft hij erop hameren dat ze de wettelijke regels implementeren zodat hij een normaal leven kan leiden. Het is aangrijpend en tegelijk onthutsend dat onderdrukking van werknemers op zo’n schaal nog voor kan komen in de tweede economie van de wereld. De bedrijven vaarden er wellicht wel bij, maar de werknemers belandden in een nachtmerrie waarin het begrip ‘survival of the fittest’ voor hen wel heel dichtbij kwam.
Terug naar boven
Murw geslagen
United Red Army
Koji Wakamatsu, 2008
In 1971 trok deze groep zich terug in een berghut om zich voor te bereiden op wat in hun ogen niets anders dan een oorlog tegen de gevestigde machten kon worden. Maar het bleek al snel dat die oorlog vooral binnen de groep zelf woedde. De geïsoleerde berghut wordt het decor voor het extreme fanatisme en een totaal uit de hand gelopen vorm van zelfkritiek waarmee het United Red Army zichzelf te gronde richtte. De zoektocht van de leider Tsuneo Mori en zijn slaafse assistente naar ideologische puurheid verwordt tot een slagveld, als ze het ene na het andere lid confronteren met hun tekortkomingen. Niemand durft zich te verzetten en waar de eerste ‘schuldigen’ nog geslagen worden om zo aan hun verwondingen en uitputting te sterven, worden de andere leden later geëxecuteerd. De mate van indoctrinatie is zo sterk dat een vrouwelijk lid haar gezicht tot moes slaat als ze voor de groep wordt gedwongen tot ‘zelfkritiek’ omdat ze te mooi is en de mannen wel eens zou kunnen verleiden. Het elkaar uitmoorden en de manier waarop de dood van elk lid wordt voorzien van naam en datum, doen denken aan de opbouw van Battle Royale. Maar waar die film toch vooral een ironisch commentaar was op de volgzame en groepsvormende aard van de Japanse samenleving, is het Wakamatsu ernst.
Uiteindelijk valt het leger uiteen als de politie dichterbij komt en een kleine groep overlevers weet te vluchten naar een afgelegen ski-oord. Hun belegering daar wordt vervolgens live op tv uitgezonden en zou bekend worden als het Asama-Sanso-incident. De studenten daar vonden de dood en de rest van het United Red Army zou over de wereld uitwaaieren in de hoop nog ergens bij te kunnen dragen aan de linkse strijd. Sinds de gebeurtenissen in 1971 ligt de studentenbeweging in Japan op z’n gat en is die ook doodgezwegen in de media, de politiek en in het onderwijs. Wakamatsu was er veel aan gelegen om zijn land (opnieuw) kennis te laten maken met deze geschiedenis. Hij stopte een hoop privégeld in de film en hij gebruikte en sloopte zijn eigen vakantiehuis voor de finale strijd met de politie. Betrokken is hij zeker, maar zijn gewelddadige en onontkoombare geschiedenisles had echter wel wat nuance kunnen gebruiken. Een murw geslagen publiek is niet echt ontvankelijk voor de lesstof.
Terug naar boven
Krachtig hart
Locked out
Yasunobu Takahashi, 2008
Terug naar boven
Oertypes
Monsterland
Jörg Buttgereit, 2008
Deze documenataire van Jörg Buttgereit wordt door hemzelf ingeleidt. Hij doet dit aan de hand van een aantal trailers waarin Godzilla en soortgelijke megamonsters figureren. Deze monsters komen ook terug in zijn film, waarin hij onderzoekt waarom monsters ooit zijn onstaan en waarom filmkijkers er zo door gefascineerd zijn. Hij interviewt een aantal regisseurs en mensen achter de special effects en uit hun woordenstroom wordt snel duidelijk dat deze fascinatie een globaal fenomeen is omdat het een beroep doet op universele angsten. Voor wie vaker dit soort documentaires heeft gezien is er niets nieuws te zien of te horen, maar het blijft leuk om oertypes als Frankenstein, Dracula, weerwolven, Freddy, Jason, Michael, Alien, King Kong en Godzilla aan het werk te zien.
Terug naar boven
Fantasie, haat en kluizenaars
Tokyo!
Diverse regisseurs, 2008
Terug naar boven
Reis naar zelfontplooiing
Heaven’s Door
Michael Arias, 2009
Terug naar boven
Gebrek aan emoties
Vacation (Kyûka)
Hajime Kadoi, 2008
Terug naar boven
Acht jaar huwelijk
All around Us (Gururi no koto)
Ryosuke Hashiguchi, 2008
Terug naar boven
Opnieuw beginnen
One Million Yen Girl
Yuki Tanada, 2008
Terug naar boven.