Gruwelijkheden uit alle hoeken van de wereld
Het 21e Amsterdamse Festival van de Fantastische Film is begonnen, en de liefhebber kan genieten van dertig films uit alle hoeken van de wereld. Het festival is altijd al een platform bij uitstek geweest voor de Europese genrefilm, en biedt ook dit jaar een unieke kans films uit thuis- en buurlanden op het grote scherm te zien.
De komende week kun je niet alleen obscure euro-horror, maar ook Amerikaans en Aziatisch topvermaak zien, en bovendien voorpremières van bioscoopfilms. Voor de liefhebber is er dit jaar een speciaal programma samengesteld met het meest weerzinwekkende uit de horrorgeschiedenis: van concentratiekampporno tot The Passion of the Christ. Er gaat in het kader daarvan gedebatteerd worden over de grenzen van de toelaatbaarheid. Bovendien is er een eerbetoon aan levende legende Ray Harryhausen, de schepper van de antieke, maar nog altijd adembenemende special effects van de Sinbad-films en Jason and the Argonauts.
8WEEKLY doet de hele week verslag van het festival, met recensies, reportages en interviews!
A Tale of Two Sisters (Janghwa, Hongryeon)
Ji-Woon Kim, Zuid-Korea 2003
Blood Red (Rojo Sangre)
Christian Molina, 2004
Night Watch (Nochnoy Dozor)
Timor Bekmambetov, Rusland 2004
The Golden Voyage of Sinbad
Gordon Hessler, Verenigde Staten 1974
White Skin (La peau blanche)
Daniel Roby, 2004
Saw
James Wan, Verenigde Staten 2004
Hellbent
Paul Etheredge-Ouzts, 2004
The Dark Hours
Paul Fox, 2005
Shorts
Een filmfestival is nog altijd de plek bij uitstek om korte films te zien, waarin beginnende regisseurs zich mogen profileren. Ook het AFFF heeft een fraaie collectie shorts geprogrammeerd. Uitschieters zijn I Could Eat Myself, een effectief smerige Nederlandse productie van één minuut; Love From Mother Only, een zeer provocerende Braziliaanse gruwelfilm met een uitmuntende visuele stijl; Ward 13, schitterende Australische poppenanimatie in een soort op hol geslagen Wallace & Gromit-slasher in een ziekenhuis; typisch Scandinavisch sarcarsme en een dosis rattengif in het Zweedse Hollywood, en Dokter Vogel, een akelige komedie over de hallucinaties van een jongetje dat zijn amandelen laat verwijderen. (Paul Caspers)
Crimen ferpecto
Álex De La Iglesia, 2004
The Machinist
Brad Anderson, 2004
Dead Meat
Conor McMahon, 2004
Nothing
Vincenzo Natali, 2003
Kung Fu Hustle (Gong Fu)
Stephen Chow, 2004
Shorts (2)
In een tweede reeks korte films valt weer genoeg aanstormend talent te bespeuren. Enkele uitschieters: Juan Pablo Etcheverry’s Minotauromaquia: Pablo no Labirinto, een wonderbaarlijke Spaanse stop-motion animatiefilm waarin Picasso oog in oog komt te staan met zijn eigen creaties; het Zweedse Dysmorpho, waarin een wel heel hardnekkig borsthaartje op een gruwelijke manier verwijderd wordt; El Ciclo, Victor Garcia’s naargeestige en stijlvolle Spaanse lichaamshorror in een kelder, en de creatieve Noorse computerspel-persiflage Love Game van Gaute Hesthagen. Regisseurs die om in de gaten te houden. (Paul Caspers)
Creep
Christopher Smith, 2004
The Jacket
John Maybury, 2005
Steamboy
Katsuhiro Otomo, 2004
Operation Terror (El hombre que vino del ummo)
Hugo Fregonese, Eberhard Meichsner en Tulio Demichelli, Spanje/West-Duitsland/Italië, 1969
The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
Garth Jennings, VS/Groot-Brittannië
En toen was het weer voorbij…
Het 21e Amsterdamse Festival van de Fantastische Film is weer voorbij. Wat begon als een jaarlijks nachtelijk horrorfestijn, is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig en drukbezocht festival, gesubsidieerd door overheid en stad. Het is tegenwoordig niet alleen maar horror wat er draait: het AFFF is een vrijplaats geworden voor de ‘andere’ film: sprookjes, animatie, bovennatuurlijke drama’s, Aziatische vechtfilms, enzovoorts. Al lijkt het horrorgenre toch nog steeds de grootste aantrekkingskracht, het publiek was het meest onder de indruk van Stephen Chow’s Kung Fu Hustle en liet in zijn waardering het minder vernieuwende genrevermaak bijna volledig links liggen. De jury daarentegen bekroonde Fabrice du Welz’ Belgische nachtmerrie Calvaire met een onderscheiding.
Enkele hoogtepunten: de aanwezigheid van Ray Harryhausen, Paul Naschy’s schitterende rol in Blood Red, Claudio Simonetti (de vaste componist van Dario Argento) die in Paradiso met zijn symfo-metal-gezelschap Daemonia allerlei klassieke horrortunes door de mangel haalde, Steamboy toch nog op het grote scherm, en tenslotte Vincenzo Natali’s filmexperiment Nothing. Dat het grootste en beste Nederlandse evenement voor de andere film, dat dit jaar wegens subsidieproblemen toch even in de moeilijkheden leek te komen, nog lang mag blijven bestaan.
Lees ook dit artikel over de choqueerwaarde van genrefilms.