Mierzoet boerderijverhaal

recensie: Virga Lipman - De kip in de boom

.

De kip in de boom is een lieflijk zoet verhaal over de keurige boerin Janneke en haar boerderijdieren. Virga Lipman weet met haar kalme stem en rustig voorkomen een zaal met kleintjes aan zich te binden. Ook weet zij eenvoudig en doeltreffend mee te geven waar de melk en de dierenkinderen vandaan komen.

~

Opgewonden kinderstemmetjes vullen de kleine zaal van het Papenstraattheater in Zwolle. Boerin Janneke op klompen staat ons al op te wachten. De was van rode zakdoeken hangt te drogen. De emmer sop staat klaar, want Janneke is een proper boerinnetje. Alles gaat lekker normaal en daar houdt ze van. Maar op een dag vindt ze muizen in haar huis en dat is nog maar het begin van de ‘alles-gaat-anders-vandaag-dag’.

Lipman laat zich met haar liedjes ondersteunen door een ingezongen band. Een goede keus als je geen zangtalent bent. Ook heeft ze af en toe moeite om synchroon mee te zingen met de band. De liedjes komen hierdoor niet helemaal uit de verf. De afwisseling met het spel is daarentegen goed getimed om de jonge toeschouwers bij de les te houden. Een klein beetje les is er namelijk wel. Want waar zou de melk bij koe Clara toch vandaan komen? En een kip, die eet zaadjes. Uit een blikje deze keer, want de kip wil niet uit de boom komen. Lipman weet de dieren, met prachtige grappige kopjes, goed neer te zetten. Wanneer Spekkie het varken met zijn snuit in een vuilniszak verdwijnt (een varken eet ook werkelijk alles), liggen de kinderen in een deuk.

Het verhaal is simpel en goed afgestemd op de jonge kijkers. Lipman blijft de rust zelve, waardoor weinig verrassingen zijn te melden. Het blijft een zoet verhaal met brave liedjes zonder iets ondeugends te ontdekken waar kinderen zo dol op zijn. Aan de andere kant is het ook weer knap een zaal met kleintjes in alle rust de zaal te zien verlaten.

De kip in de boom is een voorstelling voor op scholen. Heel af en toe is de voorstelling te zien in de kleinere theaters. Voor informatie www.virgalipman.nl