Meer dan louter bloemen
‘Warm hè? Doe maar lekker gek!’ roept een in een joggingpak gestoken man vanuit zijn caravan naar acht stomverbaasde volkstuinbewoners. Leefden de acht eerst nog stilzwijgend samen in een alom geaccepteerde sfeer van wapenstilstand en non-confrontatie, na de komst van deze Sjonnie en Anita kan een woordenwisseling haast niet uitblijven. In de voorstelling Louterbloemen valt echter geen onvertogen woord.
Welkom op volkstuincomplex Louterbloemen. Het publiek wordt een uur lang uitgenodigd tot ongegeneerd voyeurisme terwijl een tijdsbestek van twee dagen nagebootst wordt. In die twee dagen is het een komen en gaan van personages – acht in totaal, de hond niet meegerekend – die ieder hun eigen ding doen. De travestiet in de camper wast het dakraam onder het zingen van ‘Que Sera, Sera’, de maatschappelijk werkster maakt haar dossiers op en de operazanger even verderop heeft zijn handen vol aan het in de gaten houden van zijn dementerende moeder.
Lichtelijk langdradig
Absurd realistisch
De personages van Louterbloemen worden heel secuur neergezet, met veel oog voor detail. Het decor is dan ook een plaatje en alles klopt. Dat maakt het echter ook weer erg statisch en surrealistisch, je wordt je er als kijker erg bewust van dat je niet naar echte mensen zit te kijken.
Vooral de eerste helft van het stuk is een goed doordachte compositie van stilte, iets dat in de wereld van het theater natuurlijk allesbehalve gewoon is. Dat maakt de voorstelling vooral tot een interessant experiment: werkt het als er op het toneel geen sprake is van monologen of dialogen? Of dat het geval is, zal iedere toeschouwer voor zich moeten beslissen.
Louterbloemen is tot 9 mei te zien in de grote zaal van het Appeltheater.