Iedereen z’n eigen voorstelling
Theater Artemis doet al een paar jaar zijn stinkende best om het predicaat jeugdtheater op te rekken. In hun ogen is hun werk namelijk niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen zeer de moeite waard – een twintiger of vijftiger is immers ook 8 of 12 plus en houdt zich nog steeds bezig met menselijke verhoudingen, een terugkerend thema in het werk van Floor Huygen en de haren. Ultieme poging: een bewerking van de oerromantische klassieker Woeste Hoogten van twee uur en tien minuten.
De versie van Artemis zoomt net als het boek in op de relatie tussen Heathcliff, de door vader ‘gevonden’ wilde jongen, en Catherine, de vrolijke dochter des huizes. Het keurige meisje is gebiologeerd door dat gekke natuurmens dat haar meesleurt de wildernis in en voorspellingen doet met takjes en veertjes. Er ontwikkelt zich, tot grote frustratie van broer Patrick (in het boek onuitsprekelijk Hindley) een bijzondere verliefdheid. Hun zielen zijn één. Althans: dat beweert Heathcliff, die heel serieus is over dit soort zaken, in tegenstelling tot Catherine, die het toch meer als een spelletje lijkt te zien.
Wolf in schaapskleren
Als Catherine gebeten wordt door een hond en verzorgd wordt door haar vrienden Edgar en Isa verwijderen Heathcliff en zij zich van elkaar. Als de wilde jongen haar ook nog tegen hulp Nelly hoort vertellen dat zij de intellectueel Edgar boven hem verkiest, loopt hij weg. Drie jaar later komt de ongelikte beer terug als een gelikt mannetje, rijk en succesvol en zet deze wolf in schaapskleren alle relaties rondom Woeste Hoogte op scherp, met alle pijnlijke gevolgen van dien. Dit alles prachtig gespeeld door een jong, talentvol ensemble dat zowel de grote als de kleine momenten, zowel de grappige als de serieuze overtuigend en meeslepend neerzet. In een voor Artemis’ begrippen eenvoudig decor van planken vloeren en een groot gordijn en met een minimum aan geluidseffecten; dat biedt een goed tegenwicht tegen de complexiteit van het stuk én alle ruimte voor de spelersgroep. De focus op de relatie van de jonge mensen, de ‘versimpeling’ van het origineel en de functionele mix van moderne en archaïsche taal maken dat het stuk ook te volgen is voor pubers. Jonge mensen die op het punt staan hun eerste kalverliefde te ontmoeten en, wie weet, ervan dromen ooit zo’n verzengende passie mee te maken als die tussen Heathcliff en Catherine. Of inmiddels misschien wel droomden, want ze krijgen in de twee uur die het stuk duurt genoeg mee om over na te denken. Net als hun vaders en moeders, die al wat stapjes verder in het leven staan.