Theater / Voorstelling

De draai van mightysociety

recensie: mightysociety - mightysociety4

Hij is een van de belangrijkste spelers in de Nederlandse theaters. Punt. Je kunt er meer woorden aan vuil maken, maar dit is de kern. Eric de Vroedt, drijvende kracht achter de fantastische mightysocietyserie, maakt het Nederlandse theater boeiend.

Natuurlijk is hij niet de enige die mooie stukken op de planken brengt. Maar hij is wel een van de weinigen die echt opvalt tussen alle andere makers. Schrijver en regisseur Eric de Vroedt richt zich in eigen project mightysociety expliciet op de actualiteit. Het engagement is al enige tijd terug in het theater, maar zo’n draai als Eric de Vroedt er aan weet te geven is bijkans uniek.

Op de kop

~


In tien toneelstukken wil De Vroedt het moderne Nederland onderzoeken. De eerste vier zijn onderhand af. Eerder al richtte De Vroedt zijn blik op de Fortuynistische politiek (mightysociety1), een twijfelende terrorist (mightysociety2) en het individualisme (mightysociety3). In deze vierde editie van zijn tienluik is de globalisering aan de beurt. Hoewel De Vroedts idealen linksliberaal lijken te zijn, veroordeelt hij niemand in zijn stukken. Altijd is hij op zoek naar een ’twist’ die alles in een ander perspectief plaatst.

Dat is bij dit vierde deel niet anders. Eerst lijken drie personages de kern te vormen: een multinational die over de rand van het betamelijke gaat, een Europarlementariër die uit liefde voor haar multinational al dan niet bewust de ogen sluit voor zijn gesjoemel en de homozoon van de Europarlementariër die in de multinational het Grote Kwaad ziet. Later komen twee andere personages in het spel: een voormalig werknemer van de multinational en zijn vrouw, die door de zoon worden ingeschakeld. De werknemer is ontslagen omdat arbeid in Azië nou eenmaal veel goedkoper is. Dat klinkt misschien zielig, maar De Vroedt weet alles op zijn kop te zetten, waardoor van de prototypes winnaar en verliezer niets meer overblijft.

Glansrol

~


Het is een wat expliciet uitgevoerd trucje; dat ‘op de kop zetten’. De voorstellingen van mightysociety mogen soms iets ingedikt, en er mag wat meer aan de verbeelding worden over gelaten. Maar los daarvan: de thema’s die De Vroedt aansnijdt zijn relevant, de tekst is bij vlagen prachtig en inspirerend.

En dan de acteurs…. Net als in mightysociety2 is er een glansrol voor Bram Coopmans. Vorig jaar verdiende hij als zwetende terrorist in een kleine hotelkamer een nominatie voor de Louis d’Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol. Nu schittert hij als de opgefokte werknemer die het allemaal niet meer in de hand heeft. Hij is een prachtacteur in deze prachtstukken van De Vroedt.

mightsociety4 is nog tot en met 25 mei te zien. Klik hier voor meer informatie.