Uiterlijk vertoon op Sunset Boulevard

recensie: Joop van den Ende Theaterproducties - Sunset Boulevard

.

~

Sunset Boulevard speelt zich af in 1949-50, een tijd waarin de stomme film en de bijbehorende sterren al tot het verleden behoren. Norma Desmond (Simone Kleinsma) is zo’n filmster van toen die zich, ongehinderd door enig realiteitsbesef, verschuilt in een droomwereld achter de façade van haar villa op Sunset Boulevard, dromend van haar rentree. Haar leven is echter net zo leeg als haar zwembad en ze klampt zich dan ook krampachtig vast aan scenarioschrijver Joe Gillis (Antonie Kamerling) die haar terugkeer in de spotlight moet garanderen. Zo ontstaat er een onwaarschijnlijke relatie tussen de twee die gevoed wordt door egoïsme, medelijden en zelfs een beetje liefde.

Passend jasje

Zoals bij iedere Van den Ende productie, kom je visueel niets tekort. Met name de decors zijn fenomenaal. Of het nu gaat om een filmset met bijbelse taferelen, de kroeg waar alle acteurs en schrijvers elkaar ontmoeten of het indrukwekkende interieur van Desmonds huis, het staat er in luttele seconden door een grote roterende constructie. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Hetzelfde geldt voor de enorme hoeveelheid kostuums die authentiek aandoen en, in het geval van Norma Desmond, gepast overdadig zijn. De aankleding van Sunset Boulevard is dus een plaatje waarin alles tot in het kleinste detail klopt en perfect past bij het Hollywoodthema van de show.

Gevoelige noot

De muziek van Sunset Boulevard is van Andrew Lloyd Webber met teksten van Don Black en Christopher Hampton. Het wordt perfect uitgevoerd door het musicalorkest. Sunset Boulevard zit echter niet zo vol sing-along hits als de Webber klassiekers Evita, The Phantom en Jesus Christ Superstar en maakt muzikaal dan ook minder indruk. Ondanks de kwaliteiten van de hoofdrolspelers en het ensemble, zijn er dan ook weinig nummers die je op het puntje van je stoel houden. De twee grootste hits uit deze musical, Met één blik en Alsof ik nooit meer weg zal gaan, worden beide gezongen door Simone Kleinsma (die de rol deelt met Pia Douwes) en weten echt te raken. Een ander mooi moment is het luchtigere nummer Liever verliefd dan wijs door Antonie Kamerling en Maike Boerdam – Ströbel (in de rol van Betty Schaeffer) dat met name door de vertolking zeer vertederend overkomt. Samen met de titelsong, zijn dit helaas de weinige nummers die echt een gevoelige snaar weten te raken.

Drama, drama, drama

~

Norma Desmond is een actrice uit de tijd van de stomme film en dramatiek is haar dus niet vreemd. Al is zij haar divastatus al jarenlang kwijt, dat weerhoudt haar er niet van zich als diva te gedragen. Ze is gewend op haar wenken bediend te worden en het woord ‘nee’ is haar onbekend. Zoals in de stomme film is ieder gebaar, iedere emotie groots. Simone Kleinsma zet deze rol prachtig neer en navigeert moeiteloos tussen de uiteenlopende emoties. Toch vormt de dramatiek het belangrijkste obstakel in Sunset Boulevard doordat er een gebrek is aan eenvoud. De oprechtheid van emoties is soms ver te zoeken achter deze grootse gebaren en bombastische decors. Hierdoor komt een echte band met het publiek slechts af en toe en met veel moeite tot stand en dat is een groot gemis. Daarbij komt dat het verhaal zelf niet zo veel om het lijf heeft. Er is slechts één verhaallijn met hier en daar een twist. Daardoor leunt het verhaal erg op het spel in plaats van de actie en dit spel is dus net iets teveel over the top.

Dat neemt niet weg dat iedere musicalliefhebber zal kunnen genieten van Sunset Boulevard, tenminste wanneer je niet verwacht geëmotioneerd en met veel stof tot nadenken de zaal te verlaten. Sunset Boulevard is tot in de puntjes verzorgd en puur genieten voor iemand die houdt van show, glitter & glamour en dramatiek.

Sunset Boulevard is nog te zien tot en met 19 juli 2009 in de grote Nederlandse theaters. Klik hier voor meer informatie.