Maatschappijkritiek in hapklare brokken
.
Guzman vormt overigens geen uitzondering op de ongeschreven regel dat je nooit na aanvang van een cabaretvoorstelling de zaal moet betreden. Want dan ben je gewoon de pineut. Enerzijds is het wel gemakkelijk om die mensen op de hak te nemen, anderzijds heeft hij er het recht toe.
Religie en de functie van de stropdas
Naast vermakelijke verhalen over zijn jeugd, snijdt hij ook maatschappelijke en meer serieuze onderwerpen aan: de tegenstelling tussen Christenen en Moslims, de zoektocht naar je eigen ik, en dat Nederland ’s werelds op vijf na grootste wapenexporteur is maar dat je hier alleen op oudejaarsdag vuurwerk mag afsteken. Vervolgens schakelt hij moeiteloos over op een komische theorie over het feit dat mannen geen seks kunnen weigeren en dat een stropdas enkel dient om het bloed in het hoofd te houden.
Javier Guzman leunt sterk op zijn eigen levenservaring en ideeën. Dit maakt dat hij authentiek overkomt. Met zijn soms wat hulpeloze houding van ‘Ik weet ook niet meer waar het met deze wereld eindigt’ en dito handgebaren, doet hij wel wat denken aan enkele bekende generatiegenoten. Gelukkig is het wel de lach die overheerst. De grappen komen aan, zijn goed getimed en er zit veel variatie in de onderwerpen. Kortom: Por Dios staat garant voor een leuke avond.
Por Dios van Javier Guzman is nog te zien t/m 30 mei 2009.