Theater / Voorstelling

De wondere wereld van de animatieporno

recensie: Hotel Modern - Rococo

Waren in eerdere voorstellingen van Hotel Modern tragische gebeurtenissen en de dood het uitgangspunt, voor de nieuwe voorstelling, Rococo, is er gekozen voor een vrolijk en levendig thema: seks. In een bomvol decor, met een nieuwe glansrol voor de vingercamera, wordt er een wondere wereld opgeroepen.

Foto: Hans Werlemann

Foto: Hans Werlemann

Wie maar drie dingen tegelijkertijd kan waarnemen, heeft een probleem bij de nieuwe voorstelling van Hotel Modern. De wereld die makers Pauline Kalker, Herman Helle en Arlène Hoornweg in het theater creëren is helemaal volgestopt met rekwisieten. Het lijkt wel een rommelmarkt. Grote elektronicadozen – vol met schedels, beenderen, ontstoppers, boeken, beeldjes en pvc buizen – staan torenhoog opgestapeld. Het houten skelet van een vliegtuig hangt boven het toneel en rechts staan een overvolle tafel en een uitpuilende kast.
Twee figuren met berenkoppen, van het mannelijke en vrouwelijke geslacht, lijken voor het eerst kennis te maken met deze ruimte. Ze beginnen de potentie van de aanwezige voorwerpen te verkennen met grote nieuwsgierigheid en fantasie. Van wat ontstoppers en buizen vallen bijvoorbeeld twee benen te maken waar je mee kunt wandelen. Als je met een kar over bobbeltjesplastic rijdt, geeft dat een geestig geluid.

Foto: Hans Werlemann
Foto: Hans Werlemann

Schaamteloos onderzoek
Het onderzoek van deze beren heeft veel weg van onschuldig kinderspel. Als kleine kinderen verwonderen zij zich over de wereld waarin ze terecht zijn gekomen. Maar de beren zijn tegelijkertijd schaamteloos en weten meer van de volwassen wereld dan zij in eerste instantie doen vermoeden. Het thema seks wordt door hen op alle mogelijke manieren verkend. Bijvoorbeeld door een vinger door een schedel te steken, zodat het lijkt alsof de schedel een tong heeft. De schedels likken zo heel wat af. Vaste prik bij Hotel Modern zijn de animatiefilmpjes met vingercamera’s, die live geproduceerd en vertoond worden. Kleine rococobeeldjes worden door de beren in verband gebracht met ranzigheid; een roodachtige gelei die sterk aan ingewanden doet denken wordt over de hoofdjes van de beeldjes gesmeerd. Hilarisch, maar tevens obsceen om deze onschuldige, sierlijke beeldjes zo te bewerken.
Gekleide poppetjes met grote piemels doen een trapezeact voor de camera. Daarbij komen ze op en in elkaar te zitten, al rijdend op een eenwieler op een koord. Vulgariteiten en absurditeiten gaan in de voorstelling hand in hand.

Foto: Herman Helle
Foto: Herman Helle

Animatieporno
De vingercamera’s brengen een soort realisme in de absurde scènes. Hoewel er gerefereerd wordt aan de bekende beelden van pornofilmpjes die in het internettijdperk als vanzelf voor ons opdoemen, hebben de primitieve animatiefilmpjes een heel ander effect. Er wordt gespeeld met veel humor en verbeeldingskracht. Het leven wordt gevierd, inclusief haar obsceniteiten. Hotel Modern is zeker niet tegen porno, maar pleit voor meer verwondering en verbeelding.
Toch wordt het onderzoek uiteindelijk verstoord, door een katrol die het onderzijl onder de installatie wegtrekt. Het complete decor stort in. De beren weten nog een grill te vinden waarin een haardvuurtje brandt (een plastic zak aan de roterende grill schuurt langs de kop van een bezem met als resultaat het geluid van knisperend haardvuur), zodat ze kunnen overleven in deze ravage.

Rococo van Hotel Modern is nog te zien t/m 26 april. Voor meer informatie en speellijst, klik hier.