Heen en weer geslingerd tussen echt en onecht
In Paris,Texas raken twee mensen getekend door een liefde die sprookjesachtig begint, uiteindelijk destructief blijkt, maar die hen toch voorgoed met elkaar blijft verbinden. Regisseur Paula Bangels putte voor haar bewerking van het stuk van Sam Shepard (gebaseerd op de gelijknamige film) uit het arsenaal aan stijlmiddelen van Hollywooddrama’s. Vals sentiment ligt steeds op de loer, maar de overtuigende cast legt de onderhuidse spanning continu bloot, en toont daarmee de bittere werkelijkheid achter de felverlichte billboards van hun illusies.
Beklemmende spiraal
De spanning tussen illusie en werkelijkheid vormt de rode draad in het stuk. Het begint al bij de titel: daarin komen een wereldberoemde stad en een gebied samen die totaal verschillend zijn, wat de vraag oproept of het stadje Paris, Texas echt bestaat. Travis, naar eigen zeggen verwekt in Paris, Texas, wordt zijn hele leven heen en weer geslingerd tussen echt en onecht: zijn vurige liefde voor Jane veranderde uiteindelijk in een beklemmende spiraal van jaloezie en angst, die de twee uiteindelijk uit elkaar drijft. Broer Walt verdient zijn brood met het maken van billboards, en woont met zijn gezin in een suburb die rechtstreeks uit een commercial lijkt te komen. Maar achter deze droomwereld schuilt een groot verdriet: Walt en Anne kunnen geen kinderen krijgen, en zullen datgene wat het meest in de buurt kwam van een eigen kind, Hunter, uiteindelijk af moeten staan. Hunter zelf tenslotte balanceert met zijn zeven jaar nog op de scheidslijn tussen fantasie en realiteit, een scheidslijn die constant onder druk komt te staan.
Goedkope films
In de enscenering is dit spanningsveld bewust duidelijk zichtbaar gemaakt. De keyboardspeler die voor de soundtrack zorgt, zit gewoon op rij één in de zaal; in combinatie met het groots opgezette decor en een strak lichtplan roept zijn muziek echter associaties op met Hollywood, de droomfabriek bij uitstek. Wanneer de voorstelling uiteindelijk onontkoombaar afstevent op een confrontatie, verdwijnen de weidsheid en de lichteffecten. De ontknoping die volgt bevat geen spoor van vals sentiment, terwijl alle ingrediënten daarvoor ruimschoots aanwezig zijn. Paula Bangels gebruikt de stijlmiddelen van goedkope films juist om een volkomen waarachtig verhaal te vertellen, met personages van vlees en bloed, vertolkt door een geweldige cast. Herman Bolten schittert als vanouds, in de rol van de goedbedoelende, maar onbeholpen Walt; Eva van de Wijdeven speelt de ontwapenende Hunter bij vlagen levensecht; Peter de Graef is als Travis in één woord briljant. Tijdens zijn slotmonoloog houdt niemand het droog.Uiteindelijk blijft geen enkele illusie overeind. Juist datgene wat we herkennen als uitvergroot melodrama, weet werkelijk te ontroeren. In een wereld waarin soms niets meer echt lijkt, moet iedereen daarom naar Paris, Texas.
Paris, Texas is te zien tot en met 3 juni 2006. Kijk hier voor meer informatie en een speellijst.