Er is alleen maar liefde in de religie van De Bloeiende Maagden

recensie: De Bloeiende Maagden - I.N.R.I.

Het ware verhaal van Jezus Christus. Dat is wat De Bloeiende Maagden hun publiek beloven in de aankondiging van hun nieuwste show: I.N.R.I. Het publiek in het overvolle Zaantheater is dan ook vol verwachting: wat hebben Minou Bosua en Ingrid Wender ditmaal in petto? Wat volgt is een wervelende show over God, zijn zoon Junior en tien apostelen. Minou Bosua speelt God, Ingrid Wender neemt de rol van zoon voor haar rekening. God heeft de touwtjes nog stevig in handen, het is de bedoeling dat zoonlief het overneemt, maar vooralsnog is Junior nog te abstract en te wetenschappelijk bezig. En dat moet-ie eerst maar eens afleveren, vindt vader Minou.

~

De boodschap van De Bloeiende Maagden in I.N.R.I. is dat God perfect is en alles om de liefde draait. Geen makkelijke boodschap, want als God perfect is, hoe kan het dan dat de wereld zo’n puinhoop is? Het is de vraag die veel gelovigen en ongelovigen bezighoudt. De conclusie is vaak dat God niet bestaat, de conclusie van De Bloeiende Maagden is dat de wereld niet bestaat. Want God bestaat, die staat zelfs op het podium! God heeft de rol van alwetende verteller, een verteller die regelmatig ingrijpt. Want zoon probeert uit het keurslijf van de vader te breken, dus er is een behoorlijke strijd tussen vader en zoon.

Wonder op zijn tijd

De Bloeiende Maagden zijn erin geslaagd een totale theatervoorstelling op het podium te zetten. Zo nu en dan heb je het gevoel dat je bij Jesus Christ Superstar bent beland. I.N.R.I. heeft een enorm tempo, het publiek wordt meegesleurd in de verschillende dilemma’s en de zware thema’s worden afgewisseld met luchtige grapjes en gebeurtenissen. Er is feest, er is verdriet, er is een wonder op zijn tijd, het publiek moet regelmatig meedoen, de apostelen rennen zelfs het publiek in om hun boodschap te verkondigen. En als Junior aan het kruis genageld wordt, kun je een speld horen vallen in de zaal. Een indrukwekkend moment.

Naakt door de vla

De Bloeiende Maagden zijn controversieel. Bij hun vorige show Lege Maag liep het publiek regelmatig de zaal uit en ook hun optreden in het BNN-programma Neuken doe je zo leidde tot discussies. De dames nemen geen blad voor de mond en schuwen functioneel naakt niet. In Lege Maag gleden ze naakt door de vla, nu hangt Ingrid Wender bebloed aan het kruis. Officieel vallen hun shows onder het kopje cabaret, maar feitelijk gaan ze verder dan dat. In 1995 wonnen ze de publieksprijs van het Leids Cabaret Festival. In die tijd maakte Anemoon Langenhoff nog deel uit van De Bloeiende Maagden. In 1997 hield zij het voor gezien en zijn Minou Bosua en Ingrid Wender samen verder gegaan. Ze kennen elkaar van de theateropleiding in Eindhoven, Minou Bosua heeft die opleiding afgemaakt, Ingrid Wender kon na 1 jaar al vertrekken.

Jonge mensen

De Bloeiende Maagden zijn inmiddels oude rotten in het vak en met deze zesde show hebben ze een echte theatervoorstelling neergezet, compleet met muziek, zang en dans. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het idee, de regie én het spel, maar ze worden bijgestaan door een groep studenten van de kleinkunstacademie. Er staat daardoor een hele grote groep jonge mensen op het podium, waar het enthousiasme en de energie vanaf spat.

Folders

I.N.R.I. is een boeiende show, met een gedurfde thematiek. Een thematiek die al voor veel discussie heeft gezorgd. Zo heeft de fractie van de SGP-ChristenUnie in Barendrecht geprobeerd om de voorstelling te verbieden. Dat is niet gelukt. Maar ook bij het verlaten van het Zaantheater staat er een man folders uit de delen. Om het verhaal compleet te maken, zoals hij zei. Hij kan beter eens naar de voorstelling gaan kijken, dan zal hij zien dat de visie van De Bloeiende Maagden een stuk optimistischer is dan hij denkt!

I.N.R.I. is nog te zien tot 12 mei.