Scherpschutter in geldnood
Het recente succes van de Franse filmregisseur Jacques Audiard (Un prophètee, De rouille et d’os en Dheepan) heeft er voor gezorgd dat zijn vaste medewerkers nu ook aan een regiecarrière beginnen. Thomas Bidegain debuteerde onlangs verdienstelijk met het post-9/11 familiedrama Les cowboys. Fred Grivois laat met La résistance de l’air zien dat hij ook wat van zijn leermeester heeft opgestoken.
In de beste Audiard-traditie duwt Grivois zijn hoofdpersoon naar het randje en houdt het ondertussen spannend. La résistance de l’air laveert zo behendig tussen sociaal drama en psychologische thriller.
Het verhaal gaat over Vincent, een verstandige, rustige man met een leuke vriendin. Samen willen ze een huis bouwen en een gezin stichten. Dat kalme bestaan komt onder druk te staan wanneer de geldnood toeslaat. Dan neemt de altijd zo kalme en doelgerichte Vincent een paar noodlottige beslissingen.
Slecht mens
Vincent is namelijk een man met een niet geheel ongevaarlijke hobby. Hij is lid van een schietclub en geldt daar als een van de grote talenten. Zijn precisie is ook het nieuwe lid Renaud opgevallen. De twee mannen sluiten vriendschap en Vincent leert zijn nieuwe maat de kneepjes van het scherpschuttersvak.
Om hem uit de financiële problemen te helpen doet de behulpzame Renaud hem een ongewoon voorstel. Vincent kan snel een grote som geld verdienen wanneer hij van grote afstand iemand neerschiet. Een slecht mens, waar niemand om zal rouwen, vertelt Renaud erbij.
Morele dilemma’s
Zelf is de opdrachtgever ook niet bepaald de vriendelijkheid zelve. Aanvankelijk leek hij nog een zachtaardige vriend die begaan was met de geldnood van zijn vriend. Al snel ontpopt hij zich als een keiharde crimineel die geen ‘nee’ wenst te horen. Na de lucratieve eerste opdracht wordt Vincent ingezet voor nieuwe liquidaties.
Het is vooral de worsteling van Vincent met allerlei morele dilemma’s die La résistance de l’air interessant maken. Zijn relatie lijdt ernstig onder zijn nieuwe carrière. Ontsnappen aan het maffiamilieu lijkt onmogelijk. De vaste thrillerelementen – achtervolgingen, bedreigingen – steken wat bleekjes af tegen de psychologische spanning die Grivois weet op te roepen. La résistance de l’air eindigt zo wat onbevredigend, maar als debuut dat hoog mikt, mag deze film er wezen.