Joy sparkt niet op kantoor

recensie: Marie Kondo & Scott Sonenshein - Opgeruimd! Op het werk

Nu de opruimtechnieken van Marie Kondo zijn doorgedrongen tot menig keukenkastje en sokkenlade, moest het Japanse opruimfenomeen op zoek naar onontgonnen gebied. Ze vond dit op de werkvloer (lees: op kantoor).

Meer dan twee miljoen Nederlanders brachten tot voor kort een groot deel van hun tijd door op kantoor. Geen wonder dus dat Kondo zich in haar nieuwe publicatie op de kantoorklerken richt. Zoals we gewend zijn van Kondo, werken haar methodes aanstekelijk omdat ze simpel en effectief zijn. Papier? Kan weg! Klinkt rigoureus, maar ze heeft een punt: wat heb je aan bergen papier die stof liggen te happen? De meeste documenten heb je ook digitaal en eventueel kan je belangrijke papieren inscannen. De gruwel van Kondo is natuurlijk de Belastingdienst, die een papieren administratie tot zeven jaar terug eist. Godzijdank bestaan er archiefkasten, waarin het noodzakelijk kwaad tenminste rechtop geordend kan worden.

Uit de flow

Voor Opgeruimd! Op het werk nam Kondo businessprofessor Scott Sonenshein in de arm en schreven ze respectievelijk vier en zeven hoofdstukken. Waar Kondo zich richt op het zichtbare deel van de werkplek, richt Sohenshein zich op de minder tastbare zaken als agendabeheer en het opschonen van social media. Ieder hoofdstuk is aangevuld met een tekstkader van de andere auteur. Ronduit overbodig, want Kondo en Sohenshein spreken elkaar nimmer tegen.

De opruimflow die uitgaat van Kondo’s hoofdstukken verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer we aangekomen zijn bij de hoofdstukken van Sohensheins. Krampachtig probeert hij Kondo’s concrete opruimmethode toe te passen op werkprocessen, netwerken en vergaderingen. Hier komen nogal wat post-its bij kijken en met name de alom bekende vraag ‘of je er blij van wordt’. Een simplistische benadering als deze werkt prima voor het uitmesten van de kledingkast, maar vertaalt zich natuurlijk niet één-op-één naar de werkvloer. Komt het je werk ten goede om 80% van je contactpersonen op LinkedIn te verwijderen, simpelweg omdat je niet moet glimlachen wanneer je aan deze mensen denkt?

Kan korter

Net als 90% van alle zelfhulpboeken geldt ook voor dit boek: het kan korter! Kondo’s methode is krachtig in zijn eenvoud. Om er een boek mee vol te krijgen moet ze daarom veel lucht creëren door à la Monty Pythons Anne Elk vaak-aan-te-kondigen-dat-het-volgende-wat-ze-gaat-vertellen-dan-toch-echt-die-fantastische-techniek-is-die-ze-zichzelf-eigen-heeft-gemaakt-en-waar-ze-ook-al-zo-veel-anderen-mee-hielp-en-waar-ze-nu-jou,-beste-lezer,-dan-toch-echt-over-gaat-inlichten.
Mocht Kondo haar opruimwoede doorvoeren in haar teksten dan kon zeker de helft weg. Toch bevat Opgeruimd! Op het werk wel degelijk een aantal nuttige tips waar we zelfs in thuiswerktijden mee aan de slag kunnen. Dus pak die overstroomde mailbox aan, gooi die papierwinkel in de Kliko en laat de post-its in het ladeblok. Rechtop, in de bovenste la, niet meer dan vijf pakjes, de rest in de voorraadkast.