Opnieuw prachtige plaat van eigenzinnige Tweedy

recensie: Wilco - A Ghost Is Born

.

Chemical Brothers

Het was toen wat met Yankee Hotel Foxtrot. Die plaat lag maar op de plank en Reprise (Warner) wilde hem niet uitbrengen. Wilco kocht te rechten terug en toen het eveneens door Warner gedistribueerde label Nonesuch eenmaal toezegde en het album uitbracht werd het een van de beste albums van het jaar met prachtnummers als Jezus etc., I Am Trying To Break Your Heart en dat briljante Radio Cure. A Ghost Is Born is misschien wel net zo mooi. Opvallend is het meer dan tien minuten durende Spiders (Kidsmoke) dat voornamelijk bestaat uit een Chemical Brothers-achtige beat aangevuld met minimale tekst en met Tweedy die de meest weirde solo’s uit zijn gitaar plukt. Spannend tot de laatste seconde. De plaat werd overigens geproduceerd door Jim O’Rourke, de man die ook Yankee Hotel Foxtrot produceerde.

Guardian

En dan die liedjes. Nogmaals, wanneer die voor je gaan leven herbergt ook A Ghost Is Born weer zoveel schitterende popsongs. Muzzle of Bees, Wishful Thinking, Company in My Back, ach hou toch op. Alles is mooi. Leuk weetje: Wilco werd voordat deze plaat uitkwam door de Britse online Guardian aangewezen als een van de veertig beste bands afkomstig uit de Verenigde Staten. The Flaming Lips waren numero uno, dus het gaat hier zeker over een lijst van kenners. Inmiddels verkoopt Wilco met A Ghost Is Born ook beter dan Avril Lavigne, Beastie Boys en Usher. Niet gek voor zo’n eigenzinnige Amerikaan, die zijn invloed meer en meer aan het uitbreiden is. Warner mag tevreden zijn en The Guardian heeft een stijger in de lijst.