Vrolijke zomerrock

recensie: Train - My Private Nation

Train is vooral bekend van hun hit Drops of Jupiter van een paar jaar geleden. Dit enigszins sullige liedje deed het in Nederland erg goed en was eigenlijk de enige hit tot nog toe voor de band. Met hun inmiddels al derde album My Private Nation wil de band definitief doorbreken op het Europese vasteland.

~

Het album werd geproduceerd door de succesvolle producent Brendan O’Brien, die eerder platen van onder andere Pearl Jam, Soundgarden, Korn, Stone Temple Pilots en the Black Crowes tot een goed einde wist te brengen. De plaat ligt dan ook lekker fris in het gehoor. Het is prettige rock, maar niet dusdanig hard dat je het niet aan je schoonmoeder cadeau zou kunnen doen.

Meer diepgang

My Private Nation begint stevig met de eerste twee songs, waarbij het vrolijke All American Girl direct opvalt. Een lekker rocknummer om deze zomer mee door te komen zullen we maar zeggen. Verder springt het naar Brian May klinkende Lincoln Avenue direct in het oor. Als je dit nummer naast het oudere werk van de band legt, hoor je hoe de band is gegroeid en hoe volwassen hun geluid tegenwoordig klinkt. De muziek heeft meer variatie en diepgang en is daardoor, ook nadat je de cd een paar keer hebt gehoord, nog interessant.

Braaf

~

De teksten zijn net als de muziek van het album degelijk, maar tegelijk ook wel erg braaf. Zware emoties als frustratie en onmacht komen er niet in naar boven. Maar je kunt Train moeilijk kwalijk nemen dat het gewoon een viertal aardige jongens zijn die zich goed weten uit te drukken. Beschaafd en netjes.

Op naar Zuid-Frankrijk!

My Private Nation is dus een lekkere plaat om tijdens het cruisen naar een Zuid-Europese bestemming in je CD-speler te hebben liggen. Lekkere soepele rock, en verrassend veel beter dan wat we toch nog toe van de band hadden gehoord. Het is allemaal een beetje braaf, maar een band moet ook de Verenigde Staten zijn platen van de hand kunnen doen moet je maar denken. Wat mij betreft de CD in de speler en op naar Zuid-Frankrijk!

Links

Officiële website