Snel, hard en krachtig

recensie: Test Icicles - For Screening Purposes Only

Over enige dagen zullen ze spelen op het altijd interessante London Calling en over een tijdje spelen ze overal. Het gaat hier over Test Icicles, een drietal dat overal een graantje van meepikt maar een eigen smoelwerk weet te creëren, Daarom staan ze op dit leuke Amsterdamse festival waar veel van hun succesvolle voorgangers ook speelden. De energieke plaat For Screening Purposes Only is in ieder geval het eerste muzikale feit en met een beetje geluk zullen we heel snel meer van ze gaan horen.

~

Het drietal, met verschillende verledens in hardcore, metal en hiphop, heeft vorig jaar besloten een band te beginnen. Het vinden van een goede bandnaam was het halve werk. Enthousiasme bleek de andere helft, want de nummers leken vanzelf te komen. Met het kleine en korte repertoire van vier nummers vonden ze onderdak in de stal van Domino. De nummers bleven komen en voorprogramma’s werden gedaan voor onder andere The Unicorns en Death From Above 1979, met wie ze door Engeland toerden. Na het verschijnen van de eerste single Boa vs Python speelden ze zich ook over het kanaal in de kijker. Nu is er dus For Screening Purposes Only en staan ze komend weekend op het hierboven al even aangehaalde London Calling – en wel tussen het briljante Amusement Parks on Fire en Chikinki en op dezelfde bill als Miss Antarctica en The Zutons.

Help She Can’t Swim

Test Icicles is de harde variant van het kunstzinnige Help She Can’t Swim, kent de riffs en structuren van Bloc Party en heeft qua tempo veel raakvlakken met het rockduo van Death from Above 1979. De band toont in een aantal nummers een arty benadering van de punkrock. Zo hier en daar komt er een beetje new wave om de hoek kijken, maar het blijft druk, springerig en bovenal fijn. In All You Need is Blood komt er een stukje hiphop aan bod en in Party On Dudes (Get Hype) komt de oude voorliefde, metal, om de hoek kijken. Terwijl de hidden track niet in het oeuvre van Captain Beefheart zou hebben misstaan.

Naast de single

De plaat For Screening Purposes Only trekt zichzelf boven het moeras van gezapigheid uit door middel van nummers als Circle.Square.Triangle, Pull the Lever en What’s Your Damage. Daarnaast is er natuurlijk nog de hele fijne single Boa vs Python die de snelle opkomst van de band mede kan verklaren. Live is Test Icicles zeker de moeite waard. Dan komt deze plaat met een groot scala aan rockbewegingen, climaxen, tuimelingen en ander podiumvermaak geheel tot leven. Maar wie zichzelf eerst voor de speaker wil laten overtuigen: gaat dat horen. Vervolgens: gaat dat zien. Want voor je het weet, zijn ze te groot en ben je te laat.