Kan Spann(end)er

recensie: Spanner - Wonderful World

Spanner is een nieuwe band op het Nederlandse poppodium. Stevige rock, in net afgewerkte composities. Met haar eerste single Run probeerde de band begin dit jaar al in de picture te komen. Dit overigens erg aardige nummer wist echter niet erg veel aandacht te trekken. En dat is toch jammer. Want het is te hopen dat de muziek van de band toch meer waardering zal krijgen dan dat het slechts het nieuwe project van Syb van de Ploeg (voorheen de Kast) is. Spanner is namelijk meer.

~

De muziek van de band is verfrissend. Lekkere rock met een degelijk zang van Syb. Vanaf het eerste nummer Pollution of integrity pakt de plaat je. Zeker nummers als Run pakken je meteen door hun lekkere ritme en goed in het gehoor liggende sound.

Nat slipje

De teksten zijn echter niet echt spannend, en duidelijk steeds van dezelfde hand. Het is allemaal wat braaf en het aantal ‘lovesongs met een rocksausje’ op het album is mij eigenlijk net iets te veel. Natuurlijk snap ik dat als je eerst als zanger van de Kast half vrouwelijk Nederland een nat slipje bezorgde, je een knieval moet doen om deze mensen met je nieuwe muziek

~

kennis te leren maken, maar dan nog moet je dit niet overdrijven. Deze ballads zijn namelijk niet de beste nummers van de plaat. Spanner toont zijn kracht in de lekkere ritmes en harde gitaren, dat is duidelijk.

Professioneel

Spanner is duidelijk een volwaardige rockband. De plaat is erg professioneel van geluid en behoort zeker tot de top 25 van rockplaten die dit jaar zijn uitgebracht in Nederland. De band is een belofte voor de toekomst, maar een beetje spannender mag het wel. Ik zou beginnen met het aantal langzame nummers te beperken en lekker te gaan stampen als in Run.

Link: