Een verschil van dag en nacht
Toen singer/songwriter Pete Yorn zo’n vijf jaar geleden zijn debuut Musicforthemorningafter uitbracht, lag een zonnige toekomst in het verschiet. De romanticus uit Montville, New Jersey leek net als Ryan Adams een ongelooflijk talent. Het was slechts wachten op een definitieve doorbraak. De tegenvallende opvolger Day I Forgot deed zijn status echter weer wankelen. Nightcrawler biedt uitzicht op betere tijden, maar is nog geen Musicforthemorningafter .
Weinig sterren aan de hemel
Hoewel opvolger Day I Forgot tegenviel, zijn de verwachtingen van een spannende albumtitel als Nightcrawler toch hoog. Nummers die zich in het donker afspelen, teksten waarin dromen en nachtmerries de boventoon voeren, vol verlangen, drank, verdriet en eenzaamheid. Songs die schitteren als sterren in de nacht. Na een aantal luisterbeurten kun je concluderen dat hij aan dit verwachtingspatroon slechts ten dele heeft voldaan. Het blijft zoeken met een zaklampje naar songs die het hoge niveau van het debuutalbum evenaren. Had hij maar even íets langer aan het refrein geschaafd (Alive) of net even iets meer bezieling getoond (Undercover), denk je dan. Hitproducer Butch Walker (Avril Lavigne/Pink) en het drumwerk van ene Dave Grohl (daar is ie weer!) hebben er weinig aan kunnen veranderen.
Een aantal nummers mist de spanning en diepgang. De melodielijntjes zijn nét even wat minder pakkend. Om niet te eenvormig te klinken, heeft Yorn hier en daar een dappere poging ondernomen zijn muzikale horizon te verbreden. In het Beck-achtige Georgie Boy slaagt hij daarin, maar met een draak als Policies slaat hij de plank behoorlijk mis.