Uitersten naast elkaar
Pearl Jam is één van de oorspronkelijke grungebands, maar dat is aan Lightning Bolt bijna niet meer af te horen.
Backspacer, het vorige album van
Pearl Jam, toonde al aan hoe divers de band kan zijn: energieke en vrolijke liedjes en kale, droevige nummers wisselden elkaar af, met een lichte neiging naar country en folk. Ook op Lightning Bolt komt de gevarieerdheid van de band terug. De eerste single, ‘Mind your Manners’, is een punklied zoals ‘Spin the Black Circle’, terwijl ‘Sirens’ een gevoelig nummer is waar distortion is ingeruild voor akoestische gitaar en een melancholiek stemgeluid.Onverwacht
Grote verschillen in stijl tussen de liedjes op een album zijn niet vreemd voor Pearl Jam; hun grote kracht is dat ze niet vasthouden aan een genre. Zo kunnen op een album punk, country en pop/rock samenkomen. Pearl Jam probeert ieder nummer te brengen in een stijl en vorm die het lied het meest tot zijn recht laat komen, ook als het een nieuwe versie is, zoals ‘Sleeping by Myself’. De uitvoering op Lightning Bolt roept dezelfde sfeer op als het origineel op Eddie Vedders soloalbum Ukulele songs, maar is een totaal ander product. Dat komt niet omdat het niet alleen Vedder is die zichzelf begeleidt op ukelele (die, jammer genoeg, achterwege blijft op Lightning Bolt), maar door de volheid van het arrangement.
Vol vertrouwen
Lightning Bolt laat duidelijk de verschillende kanten van Pearl Jam horen. Ook is het een bewijs voor de kwaliteit van de band, die duidelijk is gegroeid sinds Ten. Het samenspel is vlekkeloos en de nummers klinken stuk voor stuk alsof ze met plezier zijn geschreven, gespeeld en opgenomen. Zo blijft de muziek langer interessant. De nummers zijn prima, maar Lightning Bolt is geen album dat er om schreeuwt meteen nog eens opgezet te worden. Niet omdat het een zwaar of moeilijk album is – dat is het namelijk niet. Hoewel het engagement er nog steeds is, is het geen (politiek) beladen album. En evenmin is het een album vol drama hoewel emoties een duidelijke invloed hebben. Pearl Jam is niet meer op zoek naar het experiment, maar probeert het uiterste uit liedjes te halen. En uit zichzelf.