Drie EP’s

.
Panda & Angel – Panda & Angel
~
~
Panda & Angel opent hun titelloze EP met de licht vertwijfelde stem van Carry Murphy. Mexico heet het druilerige eerste nummer en het trekt meteen de aandacht. Het doet denken aan Low of aan de rustige kant van Yo La Tengo, maar ook aan Kimya Dawson, die van The Moldy Peaches. Dat het vijftal uit Seattle meerdere gezichten heeft, wordt duidelijk bij Dangerous. Murphy klinkt hier een stuk zelfbewuster. Dat wil zeggen, ongeveer zo zeker als Grace Slick, Nico of Polly Jean Harvey dat kunnen of konden. Maar het zijn vooral de breukvlakken waarop Panda & Angel opereert die het meest fascinerend zijn.
De ene keer klinken ze noisy, de andere keer als een singer/songwriter met veel begeleiding. Flarden elektronica worden afgewisseld met postrock en een lichte vorm van het theatrale bombast van een band als Wolf Parade. Maar alles blijft binnen bepaalde grenzen, waardoor de afwisseling van stijlen niet vreemd of geforceerd voor komt en vanaf het begin kan blijven boeien, tot aan de laatste noot. Panda & Angel is een band om in de gaten te houden, want daar kan binnenkort wel eens een fantastische plaat van verschijnen. De EP spreekt immers boekdelen. Een fijne nieuwkomer.
Hella – Acoustics
~
Op Acoustics is het geluid uitgekleed, zuiver en alleen het geluid van een drum en akoestische gitaar, zonder pauze of een duidelijk te snappen lijn. Ondanks dat is het uiterst fascinerend om de live opgenomen nummers als 1-800-Ghost Dance, Cafeteria Bananas en Welcome To The Jungle Baby, You’re Gunna Live! in de oerversie te horen. Maar deze is wel voor de liefhebber.
KraKow – Home
~
En die spanning weet KraKow meerdere malen te bereiken, bijvoorbeeld in Software Love. Dit heeft vooral te maken met breekbare samenzang tussen Pessemier en Niné Cipolletti, hetgeen extra cachet krijgt door het subtiele getokkel en het geluid van de steelguitar, dat de zang aanvult op de daarom vragende plekken. Het is niet opzienbarend wat er op Home gebeurt, gezien voorbeelden als Sparklehorse, Lambchop en de gehele slowcore-beweging, maar dat het mooi is, daar kun je niet onderuit.