Zoektocht naar De Groove

recensie: !!! - Myth Takes

De Amerikaanse punkfunkformatie !!! is op zoek naar de ultieme groove, zegt frontman Nic Offer in interviews. Getuige het nu uitgekomen derde album Myth Takes zoekt de band zijn ideaal in een rücksichtslos stampend, hoekig dreungeluid. Als er wordt gefunkt, gaat dat niet soepel: de baslijnen rollen nauwelijks en de drummer is niet erg los in de polsen.

~

Het gaat hier om een typische witte-mannen-groove: op de muziek van !!! dansen alleen mensen met stramme gewrichten. De aloude James Brownfunk is gekidnapt door de rechtlijnige drumslag van de postpunk, te beluisteren bij bands als Gang of Four of New Order. Maar een band op zoek naar de ultieme groove – als was het het vliegend schaakbord dat de middeleeuwse ridder Walewein zocht – moet ritmisch diverser zijn. Aan deze ritmische nuance ontbreekt het nu net bij !!!, een achtkoppige band met een drummer en liefst vier percussionisten. Wil de formatie écht opzwepen, dan moet de ritmesectie de koppen nog maar eens bij elkaar steken.

Krassende gitaren

!!! maakte drie jaar geleden naam in Europa met hun bijzonder goed ontvangen tweede album Louden up now. De plaat werd een mijlpaal in de New Yorkse punkfunk genoemd. Voor de opnamen van het nieuwe album trok de band zich dit keer terug in een leegstaand huis in Nashville. Elke ochtend deden de bandleden gezamenlijk enige kungfu-oefeningen om daarna de rest van de dag de instrumenten op te pakken en tot de avonduren te jammen. In deze zelfopgelegde speurtocht naar De Groove is Myth Takes gelukkig niet eenzijdig geworden. Dit is te horen in een nummer als All of my Heroes Are Weirdos, waarvan de krassende gitaren zijn geleend van de band Pretty Girls Make Graves, die zich met zijn emorock in een heel ander genre beweegt. In opener Myth Takes klinken bovendien country-gitaren en in Sweet Life wordt als een keurig gitaarbandje gerockt. Ten slotte is het goed uitpuffen met de opvallende afsluiter Infinifold, een stukje weemoed op drie pianoakkoorden.

~

Maar met de muzikaal gelaagde single Heart of Hearts is de band dit keer op zijn best. In het nummer weerklinkt de duistere erotiek tussen de lichamen op een slecht verlichte dansvloer. Het combineert de levenslust van het dansen met de destructie van het uitgaan. Naarmate het nummer vordert beukt de beat verbetener, terwijl de gitaar samen met de keyboardpartij in het donker dwaalt, de weg gewezen door een vrouwenstem die bezwerend zingt: “We’re just fumbling in the dark.”

Gangmaker

Met Myth Takes is de zoektocht van !!! niet afgerond. Hoewel gevarieerd, hangt het album af en toe tegen de langdradigheid aan. Echt goede liedjes ontbreken. De beat, de gangmaker van de muziek, is weinig mededeelzaam, maar constant aan het woord. Doordachte melodieën of prikkelende arrangementen zijn niet breed voorradig. Het album bevat daarom vooral veel degelijke punkfunk. Zeker niet minder dan dat, maar ook zeker niet veel meer.

!!! live:
13-04 Rotterdam, Motel Mozaique